Damon Hill: 'Overstuur oorzaak van ongeluk Senna'

IMOLA, 3 JUNI. Overstuur is de oorzaak van het dodelijk ongeluk van Ayrton Senna in 1994. Dat heeft Formule I-coureur Damon Hill gisteren verklaard voor de rechtbank in Imola.

De wereldkampioen, drie jaar geleden tweede rijder achter de Braziliaan bij Williams, sloot uit dat een gebroken stuurstang, veroorzaakt door een slechte lasnaad, het gevolg is van het fatale ongeval.

De Brit kwam tot die conclusie na het bestuderen van videobeelden, gemaakt vanuit de wagen van Senna vlak voor de fatale klap. “Mijn gevoel zegt dat sprake is van overstuur”, zei hij. “Duidelijk is te zien dat Senna probeert te corrigeren.”

Hill trad gisteren in Imola op als getuige op de dertiende dag in het proces Senna. Zijn voormalige werkgever Frank Williams en vijf andere betrokkenen is dood door schuld ten laste gelegd door officier van justitie Maurizio Passarini. De drievoudige wereldkampioen Senna verongelukte op 1 mei 1994 op het circuit van Imola tijdens de GP van San Marino toen hij stuurloos met meer dan 300 kilometer per uur in de Tamburello-bocht tegen een betonnen muur botste.

Op de vraag of overstuur veroorzaakt kon zijn door te weinig bandendruk of de toestand van de racebaan antwoordde Hill: “Je kunt het een niet los van het ander zien. Enkele dagen na het ongeluk heb ik met de technici de fatale klap geanalyseerd. We hebben alle mogelijke oorzaken onderzocht. Toen kon ik geen mening vormen. Maar de theorie van de gebroken stuurstang is een verkeerde. Er is geen enkel bewijs.”

Hill gaf toe dat in zijn wagen de stuurstang ook aangepast was. Hij dacht dat de wijzigingen al voor het seizoen waren gedaan. De ingreep had volgens hem plaatsgevonden om het sturen gemakkelijker te maken. Openbaar aanklager Passarini wilde van de Engelsman weten of Senna kort voor de race geklaagd had over zijn wagen. “Dat weet ik niet meer. Het is ook zo lang geleden.” Op 20 juni wordt tweevoudig wereldkampioen Michael Schumacher gehoord. De Duitser reed tijdens de race achter Senna. (Reuter, SID)