Amsterdamse ringlijn begint op halve kracht

AMSTERDAM, 26 MEI. Het lukt het Amsterdamse Gemeente Vervoerbedrijf (GVB) niet om de nieuwe ringlijn tussen Sloterdijk en Gein vanaf 1 juni volledig te exploiteren. Slechts 18 van de 37 metrowagens worden ingezet en in eerste instantie kwartierdiensten gaan rijden.

Volgens het GVB zijn er problemen met de perroninformatie in combinatie met het geautomatiseerde treinbeheersingssysteem. Minister Jorritsma (Verkeer) zal woensdag de nieuwe ringlijn openen, waaraan vier jaar is gebouwd. Met de aanleg was een bedrag gemoeid van 414,8 miljoen gulden.

Volgens een woordvoerder van het GVB heeft Hollandse Signaal Apparaten (HSA) in Hengelo, leverancier van het geautomatiseerde treinbeheersingssysteem, nog zeker zes weken nodig om te bereiken dat dit systeem voldoet aan de eisen van het GVB. Een woordvoerder van HSA reageerde desgevraagd verbaasd op deze mededeling: “Wij hebben geleverd wat ons is gevraagd. Er is nog een aantal andere leveranciers, bijvoorbeeld voor de perroninformatie, maar daar staan wij buiten. Wanneer die leveranciers gedaan hebben wat zij moeten doen, kan alles op elkaar worden aangesloten en kan de ringlijn naar behoren functioneren.”

Naast de noodzakelijke veiligheidstest moeten op enkele stations nog laatste werkzaamheden worden uitgevoerd. Wanneer ook deze voltooid zijn zal de ringlijn elke tien minuten rijden en vanaf half september om de 7,5 minuten.

Het twintig kilometer lange bovengrondse tracé loopt van Sloterdijk richting station Zuid/WTC. Het spoor loopt verder langs het bestaande metroproject met als eindpunt Gein in Amsterdam Zuidoost. Het GVB verwacht dat binnen enkele maanden dagelijks 80.000 mensen gebruik zullen maken van de ringlijn. Voor het jaar 2000 zullen alleen al tijdens de avondspits ruim 20.000 mensen voor de ringlijn kiezen, is de verwachting. Er bestaan plannen om de ringlijn in de toekomst door te trekken naar het Centraal Station. Wanneer de Noord-Zuidlijn, die Amsterdam-Noord via het centrum met Amsterdam-Zuid moet verbinden, eenmaal bestaat, is het voervoersaanbod compleet, aldus het GVB. Op 25 juni heeft een referendum plaats over de aanleg van de Noord-Zuidlijn.