Vedior kind van 'nieuw ondernemen'

AMSTERDAM, 23 MEI. Amsterdammers mogen zich volgende maand uitspreken over de Noord-Zuid metrolijn, beleggers op de Amsterdamse effectenbeurs over de Noord-Zuid strategie van uitzend- en schoonmaakbedrijf Vedior. “Wij zijn begonnen in Nederland, toen België, daarna Frankrijk, in plaats van links en rechts acquisities te doen”, zette bestuursvoorzitter drs. G. Smit van Vedior gisteren uiteen.

Vedior is nu nog eigendom van het conglomeraat Vendex International (van V&D tot schoonmaakwerk), maar krijgt op 5 juni een eigen beursnotering als opmaat naar een totale afsplitsing van Vendex, die begin volgend jaar uitgevoerd moet zijn. Vedior vecht de komende dagen om de gunst van beleggers, die ook kunnen inschrijven op aandelen van Nutreco (vis en veevoeder) en binnenkort ook op die van Alpinvest (participaties in bedrijven).

Smit ging eergisteren al op pad langs de financiële wereldcentra om de Vedior-aandelen aan de man te brengen. De bankiers van Vendex (onder leiding van de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley) hebben de waarde van Vedior op minimaal 3,1 miljard gulden getaxeerd. Zulke bedragen, die de waarde op de beurs van industriële werkpaarden als Hoogovens overtreffen, onderstrepen de rappe veranderingen in de economie en de zienswijze van beleggers. “Wij zitten nog maar vijftien jaar in deze business”, zei Smit bijna verontschuldigend.

De verzelfstandiging van Vedior vloeit uit de veranderde opvattingen op de financiële markten voort. Met name uitzendwerk geldt als een groeimarkt met winstpotentie, waar beleggers graag wat extra's voor overhebben. Zo gul zijn zij niet als het om warenhuizen en supermarkten gaat, de andere kernactiviteit van Vendex.

Als kind van de jaren tachtig heeft Vedior zelf ook aanpalende activiteiten als beveiliging en catering, waar de uitzend- en schoonmaakklanten weinig in bleken te zien, alweer (vrijwel) afgestoten

De snelle groei naar de positie van nummer drie op de Europese uitzendmarkt (60 miljard gulden groot) en nummer twee op de schoonmaakmarkt (55 miljard gulden) is niet het enige dat Vedior een typisch bedrijf van de jaren negentig maakt. Smit: “Wij zijn groot geworden door succesvolle overnames.” Ook dat is karakteristiek voor het nieuwe ondernemen. Groei op eigen kracht is mooi, maar de belegger en de managers willen meer. De geambieerde acceleratie in de winst moet uit de extra bijdrage van overnames komen, een strategie die niet zonder risico's is.

De aankoop van de Franse uitzendketen Bis door moeder Vendex, begin dit jaar voor zo'n 600 miljoen gulden, was het startsein voor de opsplitsing van Vendex. De komende jaren houdt Vedior uit de lopende inkomsten genoeg geld over om bedrijven te kopen met ongeveer 1 miljard gulden omzet en dat bedrag toe te voegen aan de huidige 6,5 miljard gulden.

Smit en zijn bestuursteam blijven met hun overnameplannen dicht bij huis. Hij kondigde aan dat hij de kloof in Nederland tussen het marktaandeel van Vedior (10 procent) en dat van marktleider (36 procent, en niet 26 procent, zoals gisteren abusievelijk gemeld) reduceren. Dat kan alleen maar door overnames. Smit ontpopte zich als een zuinige baas. “Te duur kopen is vrij zinloos. Alle bedrijven die wij in de loop der jaren hebben gekocht groeien nu sneller dan de verkopende partijen wellicht dachten toen zij hun bedrijf aan ons verkochten.”

Op de thuismarkt is Vedior bij uitzendwerk het verst verwijderd van het marktaandeel van 20 procent dat Smit op de kernmarkten wil hebben. Bij een marktaandeel van zo'n 20 procent verwacht het bedrijf enige bescherming te hebben tegen de druk die op de tarieven staat doordat de inkopers van uitzend- en schoonmaakwerk bij grote concerns de kosten verder omlaag willen brengen.

Hoog op het lijstje favorieten staat verder Duitsland. De Duitse markt staat nog maar in de kinderschoenen, zo maakte Smit duidelijk, en datzelfde geldt eigenlijk voor elke andere markt in Europa, anders dan Nederland. In Nederland werkt 3,5 procent van de mensen op basis van uitzendwerk, in Frankrijk, de grootste nationale markt, is dat nog maar 1,5 procent.

Groei alom en gouden bergen voor beleggers? Smit wil met Vedior zeker de verwachte expansie van de uitzendmarkt (10 procent) bijbenen en de winst (inclusief Bis 221 miljoen gulden bedrijfsresultaat vorig jaar) in elk geval harder laten groeien. De schoonmaakmarkt groeit minder snel (2 procent), maar geldt wel als een markt die minder kwetsbaar is voor schommelingen in de economie.

De concentratie aan de kant van de inkopers lijkt de belangrijkste verandering die de markt in zijn greep heeft. “Grote klanten willen zaken doen met grote aanbieders”, zei Smit. Maar het dwingt Vedior ook extra omzet te behalen om de onvermijdelijke margedruk te pareren. Grote nationale en internationale ondernemingen willen nog maar met een kleine club bevoorrechte aanbieders zaken doen. Dat dwingt multinationals als Vedior om net als bijvoorbeeld McDonald's in verschillende landen dienstverlening met vergelijkbare en constante kwaliteit te leveren.

Op korte termijn mag de belegger het meest verwachten van twee financiële slimmigheidjes. Vendex heeft de belangrijkste reorganisatiekosten voor de integratie van Bis al in de overnamesom verwerkt. Die lasten drukken niet op het resultaat van Vedior. En de beursganger profiteert van de nieuwe fiscale regelgeving voor de financiering van internationale concerns die staatssecretaris Vermeend (Financiën) heeft ontworpen. Vedior hoopt de belastingdruk daardoor dit jaar al omlaag te schroeven van 39 procent naar 32 van de winst. Een snoepje voor beleggers van zo'n 15 miljoen gulden.