De Boer Unigro gaat door met 2 formules

AMSTERDAM, 13 MEI. De nieuwe supermarktcombinatie De Boer Unigro NV gaat na de fusie verder met twee formules. Grote supermarkten worden omgedoopt tot 'Super De Boer', de kleinere buurtwinkels gaan allemaal Spar heten. Vier andere namen (De Jong, A-Markt, Amax en Cirkel) verdwijnen.

Dat heeft de nieuwe combinatie vanochtend bekend gemaakt op een persconferentie in Amsterdam. “De consument koopt iedere week in een aantal verschillende supermarkten”, zei bestuursvoorzitter mr. R. ter Haar vanochtend. “Eens per week kan hij in onze grote supermarkten terecht. Daarvan moeten er over twee jaar 380 zijn. Voor de dagelijkse boodschappen kan hij op loopafstand terecht bij een buurtwinkel. Spar moet een landelijk dekkend netwerk worden van zo'n 300 winkels.”

De nieuwe combinatie wordt met een marktaandeel van 13 procent de tweede partij in Nederland, achter Albert Heijn met 28 procent, maar vóór Vendex (Edah en Basismarkt) met 11 procent. Voor de inkoop is Unigro De Boer lid geworden van de inkoopvereniging Superunie. Superunie wordt hiermee de grootste inkooppartij in Nederland met een marktaandeel van 30 procent.

De directie klonk vanochtend strijdvaardig. Sinds de aankondiging van de fusie, vorig jaar oktober, hebben grote delen van het management zich vrijwillig aan psycho-analytisch onderzoek onderworpen, vertelde vice-voorzitter mr. J.C. Reinoud. “Bloedgroepconflicten zijn uitgebleven.”

En Ter Haar opende de strijd met Albert Heijn, zonder die naam expliciet te noemen. “We willen beter worden dan wie ook”, zei de bestuursvoorzitter. “Er moet in onze winkels een duidelijke prijsafstand zijn ten opzichte van de marktleider. Maar we worden geen discounter met elke dag lage prijzen. Je krijgt waar voor je geld. In onze strategie is wel plaats voor sterke, diepe aanbiedingen. En we zien onbegrensde mogelijkheden voor onze eigen merken. Spar heeft nu een cola, er zitten nog tientallen eigen-merkartikelen in de pipepline.”

De combinatie had in 1996 een nettoresultaat van 90,1 miljoen gulden bij een omzet van 6,4 miljard gulden. Dat is 8,48 gulden per aandeel De Boer Unigro. Ter Haar verwacht voor 1997 een duidelijke stijging van het nettoresultaat per aandeel. De doelstelling voor de langere termijn is een jaarlijkse groei van het nettoresultaat met tenminste 10 procent per jaar. De omzet van de supermarkten in Spanje moet binnen vijf jaar verdubbelen tot 2,5 miljard gulden.

Grootaandeelhouder Eric Albada Jelgersma van Unigro krijgt een belang van 57 procent in het nieuwe bedrijf, bij de huidige beurskoers van meer dan 150 gulden goed voor zo'n 900 miljoen gulden. Hij moet zijn belang binnen zes maanden terugbrengen tot 49,9 procent.