Pakjesdag

De 'badkamer' van ABN Amro was deze week bij de toelichting op het jaarverslag even een kleedkamer. Het betegelde hoofdkantoor van de bank in de grauwe kantoorwijk van Amsterdam-zuidoost vormde plotseling het decor van een kleine modeshow.

Twee mannen en twee vrouwen onderbraken de stroom cijfers en toonden pakken en mantelpakken in beige en groene tinten. Camouflage-beige en legergroen om precies te zien, want het betreft hier de 'gevechts-pakken' van de bank in de slag om de Nederlandse consument.

Battle-dress in de woorden van Rijkman Groenink, die in het bestuur verantwoordelijk is voor de Nederlandse bankactiviteiten. Ongeveer 5.000 baliemedewerkers en ander 'zichtbaar' kantoorpersoneel worden de komende tijd uitgerust met dit bedrijfsuniform.

De opkomst van dress down Friday ten spijt, behoren de bankmedewerkers voortaan tot de geuniformeerde elite van treinconducteuren, cassières, stewardessen en hamburgerverkopers.

Het uniform is ontworpen door de ontwerpster Saskia Ras. Omdat het hier om gevechtskleding gaat, hadden de kibbelende ontwerpers Frans Molenaar (Albert Heijn) en Mart Visser (Vroom & Dreesmann), meer voor de hand gelegen.

Hoewel Groenink ervan overtuigd is dat de kleding zichzelf terugbetaalt ('herkenbaarheid', 'betrokkenheid'), krijgt niet iedereen een pak. De kosten voor aanschaf (1.100 gulden voor de vrouwen en wat meer voor de mannen) en stomen zijn daarvoor te hoog, vindt de bank. Kleine drama's spelen zich al af op kantoren, waar van de twaalf medewerkers er tien wel en twee geen uniform krijgen.

De strijd gaat voorlopig nog niet om de klant maar om het pak.