Aanleg van deel van Afrikahaven kan beginnen

AMSTERDAM, 24 APRIL. De gemeente Amsterdam en het Havenbedrijf mogen beginnen met de aanleg van een deel van de Afrikahaven in het westelijk havengebied. Dat heeft de Raad van State gisteren bepaald. Een strook van 350 bij 1500 meter mag tot een diepte van vijf meter worden uitgegraven. Het zal nog drie tot vijf jaar duren voordat het eerste bedrijf er zich kan vestigen.

De directeur van het Havenbedrijf, drs. G. van den Heuvel, toonde zich verheugd over de uitspraak van de Raad van State. “De Amsterdamse haven is en blijft hierdoor een sterke motor voor de werkgelegenheid, vooral voor de gewone Amsterdammer”, aldus Van den Heuvel. Uit onderzoek blijkt dat de haven uiteindelijk circa zevenduizend arbeidsplaatsen zal opleveren. Wanneer de Raad van State het hele plan goedkeurt, kunnen de overige werkzaamheden beginnen. Als de beslissing over de definitieve aanleg van de Afrikahaven negatief uitvalt, kan volgens het Havenbedrijf het nu te graven gebied weer als natuurgebied worden ingericht.

De gemeenteraadsfractie van GroenLinks vindt dat niet op stel en sprong een begin mag worden gemaakt met de graafwerkzaamheden, omdat de raad op 29 mei vorig jaar heeft besloten dat de Amsterdamse bevolking de kans moet worden gegeven over de aanleg van de Afrikahaven een referendum te organiseren.

Op 14 mei zal GroenLinks over deze kwestie een interpellatie houden. “De motie waarin werd gesteld dat de bevolking een kans moest krijgen om over de haven een referendum te organiseren is gesteund de PvdA, D66 en GroenLinks. Ik ga ervan uit dat de PvdA en D66 zich aan hun woord houden”, aldus GroenLinks-raadslid K. Breunissen.

Ook de inwoners van Haarlemmerliede, Spaarnwoude en Ruigoord vinden dat er eerst een referendum moet komen alvorens met graafwerkzaamheden wordt begonnen. Zij hebben zich jarenlang verzet tegen de aanleg van de haven omdat die volgens hen ten koste gaat van de natuur en de rust in het gebied. Volgens het Havenbedrijf heeft een Milieu-Effecten Rapport echter aangetoond dat de milieu-effecten voor het nieuw aan te leggen havengebied gering zijn, zodat de aanleg verantwoord is.

Milieuorganisaties en de Vervoersbond FNV, sector Amsterdamse Haven, plaatsen vraagtekens bij de veronderstelde noodzaak van de aanleg van de Afrikahaven. “De prognoses ten aanzien van de werkgelegenheid in de Afrikahaven zijn boterzacht. Daarvoor wordt een uniek natuurgebeid opgeofferd”, aldus de organisaties in een gemeenschappelijke verklaring. Volgens T. Koningh van de vervoersbond zijn er nog geen werkgelegenheidsgaranties voor de bij deze bond aangesloten werknemers. “Zolang er in de bestaande havens al geen werkgelegenheid geboden wordt, vraag ik me af wat het belang is van een nieuwe haven”, zo zegt hij in een verklaring.