Indonesië is niet van 'eigen' auto gecharmeerd

JAKARTA, 23 APRIL. De plannen van Indonesië om een 'nationale auto' te produceren stuiten op steeds meer problemen. De auto wordt nog alleen maar in Zuid-Korea gemaakt bij Kia en vindt in Indonesië nauwelijks aftrek. Bovendien dreigt Japan wegens de plannen een klacht in te dienen bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO).

Overleg tussen Indonesië en Japan is op last van president Suharto afgebroken, hetgeen kan leiden tot een hevige botsing tussen Jakarta en zijn grootste handelspartner. Suharto heeft nadrukkelijk gezegd dat de wagen verder ontwikkeld moet worden.

Het draait allemaal om de Indonesische ambitie een eigen auto te produceren. De onderdelen daarvoor komen uit het buitenland en zijn bij import gedurende drie jaar niet belast. Bij buitenlandse autofabrikanten, die ongeveer 60 procent aan heffingen moeten betalen, heeft dat nogal wat kwaad bloed gezet.

De produktie moet plaats gaan vinden bij PT Timor Putra Nasional, eigendom van Hutomo 'Tommy' Mandala, zoon van Suharto. Het project komt veel langzamer van de grond dan verwacht en de auto loopt alleen bij het Zuid-Koreaanse Kia van de band, partner in het project.

Tot nu toe hebben de autoproducenten in Japan vrijwel de hele Indonesische automarkt in handen. Daarom is Japan het sterkst in het geweer gekomen tegen de belastingvrije import. De oneerlijke concurrentie van Indonesië komt eind deze maand voor de WTO en het land kan rekenen op soortgelijke actie van de Verenigde Staten en de Europese Unie.

Jakarta heeft slechte kaarten in het meningsverschil met Japan. De Indonesische econoom Suhari Sargo voorziet dat “we het moeilijk zullen krijgen om het in de WTO te winnen”. De krant Jakarta Post meldde gisteren dat de regering weliswaar steeds zegt dat het nationale autobeleid niet tegen de WTO-regels ingaat, maar dat bijna alle deskundigen dat wel als een inbreuk op een aantal handelsbepalingen van de WTO beschouwen.

Een jaar geleden verordonneerde president Suharto dat Indonesië een eigen auto ging ontwikkelen om uiteindeijk een eigen autoindustrie op te bouwen. Het Zuid-Koreaanse Kia heeft tot nu toe 45.000 auto's onder de merknaam Timor geleverd. Hoewel de auto maar de helft kost van andere auto's, is de belangstelling niet overweldigend. PT Timor Putra zit op het ogenblik met 5000 niet te verkopen wagens. (DPA)