Zorg in VS over Japanse auto's

WASHINGTON, 19 APRIL. De VS maken zich zorgen over de toeneming van de import van Japanse auto's en vindt dat Japan zijn automarkt toegankelijker moet maken. In 1995 sloten de twee landen weliswaar een overeenkomst betreffende de handel in auto's, maar vooral de traagheid waarmee Japan zijn markt voor auto-onderdelen openzet en het beperkte aantal Japanse dealers dat Amerikaanse auto's verkoopt zit Washington hoog.

Sinds de overeenkomst van 1995, die na zeer lange discussies tot stand kwam onder de dreiging van een regelrechte handelsoorlog, is er wel enige vooruitgang geboekt in de toegankelijkheid van de Japanse automarkt, erkende de Amerikaanse minister van handel William Daley. “De verkopen van Amerikaanse auto's in Japan is met 34 procent gestegen en de uitvoer van in de VS gefabriceerde auto-onderdelen steeg vorig jaar tot 2 miljard dollar, een vooruitgang van 20 procent ten opzichte van het voorafgaande jaar.

Maar de Amerikaanse handelsafgevaardigde Charlene Barshefsky zei dat ze zich ondanks de grotere toegankelijkheid van Japan zorgen maakt over de ontwikkeling van de wederzijdse handel. Haar bezorgdheid geldt met name de toenemende inport van japanse auto's in de VS in de eerste drie maanden van 1997. “Wij wensen geen grote toename van het Japanse handelsoverschot”, aldus Barshefsky die een rapport over de zaak naar president Clinton heeft gestuurd. Daarin wordt aangegeven dat vooral de ten opzichte van de dollar strek in waarde gedaalde yen de Japanse autofabrikanten in de kaart heeft gespeeld.

Ondanks aanvankelijke stijgingen van de exporten naar Japan hebben de drie grote Amerikaanse aotoproducenten, Ford, General Motors en Chrysler hun Japanse verkopen in de lopp van 1996 zien afvlakken. In het eerste kwartaal van het lopende jaar was er zelfs sprake van een daling.

De topmannen van de Amerikaanse auto-industrie hebben deze week in een gesprek met vice-president Al Gore hun bezorgdheid geuit over de gevolgen van de lage koers van de yen.

Ook Europa heeft een overeenkomst voor de import van Japanse auto's. Maar zowel in de VS als Europa maakt dat voor de belangrijkste Japanse fabrikanten voor de verkoop van hun auto's weinig uit. De belangrijkste Japanse autoproducenten hebben zowel in de VS als Europa eigen produktievestigingen. Wel vertoont de verkoop van in Europa gefabriceerde auto's de laatste tijd een snellere groei. Dat komt waarschijnlijk doordat de yen tegenover de meest Europese valuta niet zo sterk is gedaald als tegenover de dollar.(Reuter)