Verlies van Swissair naar recordhoogte

ZÜRICH, 19 APRIL. De onlangs gevormde 'S.AirGroup', waarvan Swissair het voornaamste onderdeel vormt, heeft over 1996 een recordverlies geleden van 660 miljoen gulden, ruim drie keer zoveel als in 1995. De aandeelhouders krijgen daardoor opnieuw geen dividend.

Dat grote verlies heeft overigens weinig te maken met de reële kaspositie van het Zwitserse bedrijf want het wordt vooral veroorzaakt door versnelde afschrijving en extra reservering. Hoewel dat voor de aandeelhouders een schrale troost is: ze krijgen opnieuw geen dividend.

Zo is Swissairs belang van 49,5 procent in het Belgische Sabena ter waarde van 347 miljoen gulden ineens afgeschreven om te voorkomen dat de bedroevende resultaten van de Belgen in de Zwitserse boeken moeten worden verwerkt. Verder nam de S.AirGroup een opvallende reservering van 390 miljoen gulden “voor verdere structurele aanpassingen”.

Over het doel van die reservering bleef president Philippe Bruggisser van de S.AirGroup gisteren tijdens een persconferentie in Zürich nogal vaag. Hardnekkige geruchten in de Zwitserse pers dat dit bedrag zou worden gebruikt voor een samengaan met British Airways of Lufthansa noemde hij speculatie.

De reservering heeft volgens hem wel te maken met de woelige jaren die het bedrijf in het kielzog van de Europese luchtvaartliberalisering kan verwachten. “Wij liggen na een jaar van herstructurering en overgang weliswaar goed op koers”, aldus Bruggisser, “maar misschien zijn er nog een paar harde maatregelen nodig. En in ieder geval moeten we hard blijven werken aan verbetering van onze kostenpositie.”

Bruggisser wilde over de weinig florissante gang van zaken bij Sabena - dat vorig jaar een netto verlies leed van 470 miljoen gulden - slechts kwijt dat hij rekent op een halvering van dat verlies in het lopende boekjaar en op winst in 1998. “Als dat niet lukt, moeten wij zien wat ons te doen staat”, aldus Bruggisser, die daaraan toevoegde niet onder alle omstandigheden aan Sabena te zullen vasthouden.

Het bedrijfsresultaat van de S.AirGroup - dat sinds eind vorig jaar bestaat uit de vier divisies Swissair (plus Crossair en Balair), Services, Logistics en Relations - steeg het afgelopen boekjaar in vergelijking met 1995 met 40 procent naar 347 miljoen gulden. De omzet van het vliegbedrijf Swissair groeide in 1996 met 4,9 procent naar 5,14 miljard gulden en die van de gehele S.AirGroup met 16,8 procent naar 8,21 miljard gulden.

Met het doel produktiviteit en rentabiliteit verder te verhogen heeft Swissair per 1 april j.l. de Amerikaan Jeff Katz, een voormalige topmanager van American Airlines, aangetrokken. Katz laat zich op zijn beurt assisteren door Ray Lyons en Lee Shave die eerder hun sporen verdienden bij British Airways. Nu Europa's gevestigde airlines de gevolgen van deregulering en concurrentie steeds meer voelen, doen ze steeds vaker een beroep op managers van Amerikaanse maatschappijen die op dat terrein al grote ervaring hebben.

Zo begon ook per 1 april de oud-United topman Frederick Reid als uitvoerend directeur bij Lufthansa, zwaait Jonathan Ornstein (ex-Continental) nu de scepter bij Virgin Express in Brussel en leidt de Amerikaan Franco Mancassola de nieuwe Britse 'lage kosten'-maatschappij Debonair.