Dochter van vier verdwenen vaders

Voorstelling: Eindeloos! van Ger Beukenkamp en Rob Hauser, door Bergen. Spelers: Lottie Hellingman, Liesbeth List e.a. Regie: Dick Hauser. Gezien: 17/4 in het Chassé Theater, Breda. Aldaar t/m 19/4; tournee t/m 6/6. Inl. 020-6269991.

Pas tijdens de laatste scène voor de pauze valt voor de achttienjarige Pearl het besluit: ze gaat alle ex-leden van de vroegere popgroep Plastic Pearl opzoeken om uit te vinden wie van hen haar vader is. Eindelijk heeft haar moeder opgebiecht dat ze nooit naar bed is geweest met de beroemde (en inmiddels gestorven) zanger van de groep, maar wel met elk van de vier anderen - en nu wordt het tijd ook de waarheid te weten achter alle andere sprookjes die het kind jarenlang op de mouw zijn gespeld.

Dat het zo lang duurt voordat Pearl op zoek gaat naar haar echte vader, ligt aan de makers van de nieuwe Nederlandse musical Eindeloos!: ze hebben haar een groep straatzwervertjes als vrienden gegeven, en hun reilen en zeilen vult veel scènes die de voortgang van het verhaaltje danig in de weg zitten. Soms zijn die scènes lang niet onaardig, en er wordt vaak levendig en inventief in gezongen en gedanst, maar het schiet er niet erg van op. Ook als Pearl na de pauze aan haar queeste begint belemmeren de vrienden af en toe het zicht.

Eindeloos! is door Ger Beukenkamp (tekst) en Rob Hauser (muziek) vooral geschreven voor een jong publiek, dat zich niet aangesproken voelt door het reguliere musical-aanbod. De taal is dan ook hedendaags, en de muziek springt heen en weer tussen gitaar-rock en hiphop-ritmes, met een enkele ballad als rustpunt. Aan alles is te merken dat de produktie gemaakt is voor een voortdurende drive, een muzikale hartslag die de zaak aanjaagt en de spanning opvoert. Maar juist aan spanning ontbreekt het, door de vele interrupties die de handeling ophouden, en misschien ook door de beperkte expressie-mogelijkheden van rock & roll als theatermuziek.

De grootste verrassing van de show is ongetwijfeld de jeugdige hoofdrolspeelster Lottie Hellingman, die met haar vanzelfsprekende flair op het toneel staat alsof ze nooit anders heeft gedaan. Naast haar is Liesbeth List als de moeder, met haar lange fluwelen jurk en hoge laarzen, geloofwaardig blijven steken in de seventies - en met die rock-muziek weet ze, sinds haar samenwerking met Frank Boeyen, oók wel raad. Coen van Vrijberghe de Coningh speelt alle potentiële vaders, en allemaal zijn ze geraffineerd en geestig getypeerd.

Veelbelovende ideeën en getalenteerde spelers heeft Eindeloos! volop. De show is energiek geënsceneerd en met veel fantasie vormgegeven. Het zijn de onlogische overgangen en het gebrek aan vaart, die in de weg staan van het doorslaande succes. Hoewel ik niet meer tot haar leeftijdsgenoten behoor, had ik graag nieuwsgierig willen zijn naar Pearls bevindingen. Maar het lukte me nauwelijks met haar mee te leven, en dat was niet háár schuld.