Betrouwbare chauffeurs voor de discrete ritjes

AMSTERDAM, 18 APRIL. Algemeen directeur van Taxi Centrale Amsterdam (TCA), H.J. Grijpink, denkt vooruit. Als Amsterdam 16 en 17 juni in het teken staat van de Euro-top, wil hij niet voor verrassingen komen te staan. “We gaan een team samenstellen van door en door betrouwbare chauffeurs voor de discrete ritjes”, vertelt hij. “Als een diplomaat dronken langs de gracht ligt of problemen krijgt in een nachtclub zorgen zij ervoor dat hij netjes bij zijn hotel wordt afgeleverd. Zonder verhalen.”

Voor de ondernemers in de Amsterdamse binnenstad breekt de tijd aan waarin ze zich moeten voorbereiden op de mogelijke problemen die de Euro-top zal veroorzaken. Bij de door de gemeente opengestelde informatielijn komen dagelijks “enkele tientallen” telefoontjes binnen, zegt de coördinator vragen en meldingen voor burgers en bedrijven, H. Huijssoon. Hun vragen gaan met name over de bereikbaarheid van de binnenstad voor autoverkeer. Winkeliers willen weten of ze tijdens de top problemen met de bereikbaarheid kunnen verwachten voor hun klanten of, belangrijker nog voor hun leveranciers.

In de Damstraat, in het centrum van de stad, tasten de meeste ondernemers nog in het duister. Maatregelen in verband met de Euro-top? “Geen flauw idee”, zegt een medewerkster van een parfumeriezaak op de hoek Damstraat, Oudezijds Voorburgwal. Voor de leveranciers verwacht ze niet veel problemen, die staan bij haar zaak niet dagelijks voor de deur. “Maar de klanten hè, als die het centrum maar kunnen bereiken.”

Het personeel van kaashandel Wout Arxhoek is ook nog niet op de hoogte van voorgenomen maatregelen. Aan afsluiting van de Damstraat voor verkeer moeten de kaasboeren niet denken: elke ochtend staat hier een vrachtwagen voor de deur. “Het is nu al een ramp”, weet een van de verkoopsters. “De leverancier moet absoluut voor elf uur weg zijn en geen minuut later, want anders heeft-ie een bon te pakken. Ik zou niet weten wat we moeten doen als de boel dicht gaat.”

Of de Damstraat dicht moet voor verkeer kan ook Huijssoon niet vertellen. Amsterdam heeft de bedrijven in het centrum voor de gelegenheid opgedeeld in een aantal gebieden die elk hun eigen richtlijnen kennen. Zo moet een aantal winkels helemaal dicht - zoals bijvoorbeeld de garage op het Frederiksplein dat vlak bij De Nederlandsche Bank ligt, waar de eigenlijke top plaatsvindt - en krijgen andere alleen te maken met een slechte bereikbaarheid. Welke winkel in welke categorie valt, is echter nog onduidelijk. De politie is nog bezig met het opstellen van het verkeers-circulatieplan, aldus Huijssoon. Als dat klaar is worden alle betrokkenen ingelicht.

TCA-directeur Grijpink zit “met smart” op dat plan te wachten. Met bijna tweeduizend chauffeurs verzorgt TCA zo'n 95 procent van het straat-taxiverkeer in Amsterdam. Twee weken geleden had hij een gesprek met de gemeentelijk projectmanager die is belast met de organisatie van de Eurotop. Daaruit bleek dat in een aantal gebieden taxi's niet zullen worden toegelaten. “Maar waar niet en wanneer niet? Ik heb geen flauw idee. Zodra ik weet wat de gemeente wil, kan ik mijn maatregelen nemen”, zegt Grijpink. Slechts een klein aantal richtlijnen voor taxi's is nu al bekend. Zo moeten tijdelijk de standplaatsen verdwijnen bij De Nederlandsche Bank en bij gebouwen als Theater Carré, het Rijksmuseum, de Heineken Brouwerij, de ambstwoning van burgemeester Patijn en het Paleis op de Dam.

De herprofilering van de Dam zal overigens ruimschoots voor de top klaar zijn. De bestrating is bijna gereed, alleen de stenen banken en ondergrondse papier- en glasbakken moeten nog worden geplaatst. Met de exploitanten van de kermis rond Koninginnedag zijn afspraken gemaakt om beschadiging van de verse bestrating zoveel mogelijk te voorkomen.

Grijpink denkt dat het “moeilijk gaat worden” om gedurende de top de passagiersstroom te verwerken. “Omdat de stad voor een groot deel onbereikbaar wordt, zullen we die twee dagen waarschijnlijk een kleinere vraag naar vervoer hebben dan normaal. Maar ik verwacht ook momenten waarop er een massaal aanbod is van passagiers. Daar moet ik op in kunnen spelen door extra taxi's in te zetten en mensen die het in- en uitstappen regelen. Zo doen we dat ook bij evenementen in de ArenA en de RAI.”