Verkoop nabij van divisie dranken BolsWessanen

AMSTERDAM, 15 APRIL. Verkoop van het complete drankenbedrijf van BolsWessanen is nog slechts een kwestie van tijd. Dat werd gisteren duidelijk tijdens de vergadering van aandeelhouders. Bestuursvoorzitter A. Zondervan zei “te wachten” met de verkoop van het oude Bols tot geschikte voedingsbedrijven zijn gevonden waarin BolsWessanen wil investeren.

Eén geschikte nieuwe onderneming is al gevonden. BolsWessanen maakte gisteren bekend dat het ver is gevorderd met de overname van een delicatessenbedrijf in de Verenigde Staten. De aankoop van de niet met name genoemde distributeur met een omzet van ruim 100 miljoen dollar, moet binnen twee weken worden beklonken.

Financiële analisten verwachten een aankoopprijs van enkele tientallen miljoenen dollars.

Overname van het Amerikaanse bedrijf brengt verkoop van de drankenactiviteiten een stap dichterbij.

Zondervan heeft eerder al gezegd dat verkoop van bedrijfsactiviteiten noodzakelijk is, zodra zijn concern voor meer dan 400 miljoen gulden nieuwe bedrijven aankoopt.

De topman van BolsWessanen laat steeds duidelijker blijken dat het minderheidsbelang in het Italiaanse Campari en het Nederlandse drankenbedrijf in de etalage komen.

Berichten dat BolsWessanen binnenkort weer gewoon Wessanen is, sprak Zondervan niet tegen. Hij leek aandeelhouders daarentegen voor te bereiden op een afscheid van het Bolsbedrijf: “We moeten ons goed realiseren dat er sinds de fusie al heel veel is veranderd en we zijn van plan om ook in de naaste toekomst heel veel te laten veranderen.”

BolsWessanen ziet op lange termijn weinig groeimogelijkheden voor sterke dranken en wijnen. Wel heeft Zondervan met een reeks transacties het aanzien van het drankenbedrijf opgepoetst. De divisie levert nog maar 15 procent van de totale omzet, maar heeft wel een goed rendement van 20 procent op het geïnvesteerd vermogen.

Verkoop aan de huidige directie is één van de mogelijkheden. Bols-directeur M. Emondts zei in een recent vraaggesprek met het weekblad Vrij Nederland dat hij wel financiers kan vinden om de activiteiten over te nemen. Zondervan liet daarop weten dat verzelfstandiging één van de opties is. “Het zou best kunnen. Vroeger hadden management buy-outs een slechte naam, omdat ze de prijs drukken. Tegenwoordig zijn er uitstekende financiers die goede prijzen bieden.”

Onder het leiderschap van Zondervan wil het concern de komende jaren vooral groeien in speciality foods (delicatessen), gezondheidsvoeding en in Europese zuivelactiviteiten.

Veel aandeelhouders zullen geen traan laten om de verkoop van het oude Bols-bedrijf. De fusie tussen Bols en Wessanen in 1993 is bij beleggers nooit geliefd geweest.

Door de nieuwe Amerikaanse aankoop wordt volgens Zondervan “de laatste grote open plek in de landelijke dekking ingevuld en wordt ons marktleiderschap versterkt.”

De open plek ligt met name in de noordelijke staten. Vorig jaar nam Bolswessanen nog McLane over, een delicatessenspecialist met een omzet van 60 miljoen dollar. (ANP)