Indrapoera

Met veel genoegen las ik over de reis met de Indrapoera (NRC HANDELSBLAD, Agenda, 27 maart). Het riep weer allerlei herinneringen wakker, zij het dan niet aan de genoemde clubreis. Wat mij wel stoorde was het onderschrift bij de grote foto: 'De D.M.S. Indrapoera', met 'De' in plaats van 'Het'.

De verklaring bleek verderop, maar die klopt niet. D.M.S. stond bij de Lloyd voor 'Dubbelschroef Mailmotorschip', althans zo staat het op mijn plattegronden van de Dempo en Baloeran. Bij de Nederland was de volgorde in het tweede woord 'Motormailschip'. En de aquarel op het menu stelt zeker een gezagvoerder voor (vier gouden strepen en een krul), maar of het kapitein Udema is? Ik heb er precies zo een van 6 juli 1935, maar daarop staat het handtekeningstempel van kapitein Van Duyl, en het menu is afkomstig van het D.M.S. Sibajak (2ième Classe, en maar elf gangen). Tenslotte was het in feite geen 'cruise': men voer mee als toerist op het traject Rotterdam-Marseille respectievelijk Amsterdam-Genua (of omgekeerd) van de Indië-boten; de Indië-gangers namen bij voorkeur de boottrein van of naar Holland, wat bijna een week scheelde. En aangezien men op dit traject dus in hoofdzaak te maken had met passagiers die hun reis zelf betaalden, was de verzorging aanmerkelijk luxueuzer dan op de rest van de reis. De club heeft vast niet te klagen gehad.