Henk Visch

Galerie d'Eendt, Spuistraat 272, Amsterdam. T/m 16 mrt. Do t/m za 12-18u, zo 14-18u. Prijzen 675 tot 2100 gulden (Nara), 2900 gulden (Henk Visch)

Illustraties uit kinderboeken kunnen een kunstenaar twee vliegen in een klap doen slaan: zoete vertedering én zeurende pijn in het hart van de volwassen beschouwer. De Japanse kunstenaar Yoshimoto Nara exposeert in galerie d'Eendt kleurpotloodtekeningen die op het eerste gezicht aan illustraties voor kinderen doen denken: hij tekent lieve meisjes met grote hoofden en ogen en zachte honden waarvoor hetzelfde geldt. Nara geeft ze gevoelens die kinderen nog niet hebben of die volwassenen nog niet geschikt voor hen achten. Een meisje speelt heel boos gitaar; een ander staat op een hoop mensenknekels. Grappig wreed is de tekening waarop het meisje en haar hond allebei hun huis hebben verloren: het ligt opengeslagen om hen heen op de grond. Of ze het per ongeluk of expres hebben vernietigd valt niet te zeggen.

Henk Visch leent van niets en niemand. De nieuwe tekeningen die hij bij d'Eendt exposeert zijn blauw en zwart en trekken zich niets aan van de verwachtingen van de kijker; hij tekent een mannetje dat op de schouder van een ander mannetje zit en het zit daar zo lekker, zo parmantig en tevreden, dat je dat mannetje zou willen zijn. Met ruimte en grootte en conventies gaat Visch zijn eigen gang: over sommige tekeningen kruipen grote insecten, in een blauw vierkant zwemt een vis, op de rand ervan gooit een mannetje een bal op. Dunne details en ferme gebaren strijden om de aandacht.

Van sommige tekeningen wil je het liefst zo ver mogelijk vandaan blijven. Als een groot zwart vlak een blauwe man naar beneden drukt, bijvoorbeeld. Hij heeft allerlei blauwe wielen om mee te spelen, maar het helpt hem niet: als ik de tekening nog een keer zie heeft het zwart hem vast verzwolgen. Henk Visch kan dromen tekenen, dromen die niemand anders kan dromen.