Netto winst stijgt bijna 48 procent, per aandeel met 14 procent; Omzetgroei Hagemeyer valt tegen

AMSTERDAM, 27 FEBR. Zonder twee grote overnames (de een in 1995, de ander eind vorig jaar) was het schrapen geweest voor handelshuis Hagemeyer, al jaren een van de lievelingen van beleggers op de Amsterdamse effectenbeurs. De autonome omzetgroei kwam vorig jaar niet verder dan 4,6 procent, en dat was, zo moest bestuursvoorzitter A. Land gistermiddag erkennen, beneden zijn verwachtingen.

De overname (voor een vriendenprijs) van de kleinere concurrent Borsumij Wehry in 1995 en de inlijving per 1 oktober 1996 van de handelsonderneming HCL in Hongkong zorgen voor compensatie. Hagemeyers omzet steeg vorig jaar met 44 procent naar 8,2 miljard gulden, terwijl de netto winst met bijna 48 procent omhoog ging naar 285 miljoen gulden. Hagemeyer handelt in van alles: van airconditioning en levensmiddelen tot luxe merkartikelen en promotiemateriaal. De marge (het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) was vorig jaar 5,4 procent, net iets onder de 5,5 procent in 1995, maar nog duidelijk boven de doelstelling van 5 procent.

De winst per gewoon aandeel, het cijfer waar beleggers het meeste oog voor hebben, steeg met 14 procent tot 6,72 gulden. Deze bij de winststijging achterblijvende groei is het gevolg van het toegenomen aantal aandelen, dat weer een gevolg was van de overnames. De aandelen Hagemeyer, een van de top 20 fondsen van de Amsterdamse beurs, zijn zo geliefd en het vertrouwen van beleggers in Land is zo groot, dat verkopers van bedrijven (Borsumij en HCL bijvoorbeeld) net zo lief in aandelen Hagemeyer als in geld betaald krijgen.

Lands prognose voor dit jaar: voortgaande groei van de winst per aandeel.

De winstgroei werd vorig jaar behaald ondanks verschillende tegenvallers en de economische malaise in Japan en Duitsland, twee belangrijke afzetmarkten van het concern. De groep heeft twee hele grote activiteiten: consumenten- en professionele produkten (3,8 miljard omzet) en elektrotechnische materialen (2,9 miljard omzet). En twee kleinere: technische en automotive produkten (762 miljoen gulden omzet) en levensmiddelen-specialiteiten (722 miljoen omzet).

De overname van Borsumij leverde Hagemeyer verschillende bedrijven op die inmiddels weer zijn verkocht omdat zij niet in het stramien pasten (fietsenfabriek Union) of verlies maakten (Borsumij Textiles). In Amerika trok Hagemeyer zich verder terug uit consumentenelektronica (“straffe tegenwind”), terwijl het management van de Amerikaanse levensmiddelen specialiteitengroep werd “vernieuwd”. In deze laatste categorie lag de marge vorig jaar het laagst: 1,8 procent. Land: “Op het totaal van Hagemeyer niet schokkend”. Bij automotieve en technische produkten haalt het concern 6,4 procent, bij consumenten- en professionele produkten 6,3 procent en bij elektrotechnische materialen 5,7 procent.

Hagemeyers kracht is om zelfs waar de concurrenten steen en been klagen, zoals op de Duitse elektrotechnische markt, toch een hoger bedrijfsresultaat te produceren. “Dicht bij de klant zitten en spreiding van afnemers: niet alleen de bouw, maar ook de industrie”, zegt Land ter verklaring.

Hij stak gisteren de loftrompet op de spreiding van de activiteiten van de groep, die Hagemeyer in staat stelt op het oog rimpelloos her en der problemen op te lossen zonder dat de aandeelhouders daar iets van merken. Want het belang van de aandeelhouder staat voorop. Om de verhandelbaarheid van de aandelen te vergroten zullen medio mei, na de aandeelhoudersvergadering, de effecten worden gesplitst in een verhouding van twee nieuwe voor één bestaand.

Al verwacht Land dit jaar een snellere autonome groei, hij stak zijn ambitie voor nieuwe overnames (“met een half miljard of een miljard gulden omzet”) niet onder stoelen of banken. Ideaal is 15 procent omzetgroei, waarvan de ene helft autonoom en de andere helft door overnames.

Op langere termijn wil hij meer geografisch evenwicht aanbrengen, zoals hij Hagemeyer eerder al grotendeels terugtrok uit consumentenelektronica. De huidige procentuele omzetverdeling over de drie continenten Europa, Verre Oosten, Noord- en Zuid-Amerika van 62-16-22 moet naar 50-20 à 25- 20 à 25. Dat Hagemeyer voor deze overnamegedreven expansie het kapitaal kan aantrekken staat voor Land vast. De financiële wereld weet dat Hagemeyer alleen bedrijven koopt als hun winst direct bijdraagt aan de groei van de winst per aandeel van Hagemeyer. “Als het nodig is voor een overname zal de financiële wereld ons steunen.”