Mobiele telefoon model voor agressiever Philips

EINDHOVEN, 26 FEBR. Het kleinst, het lichtst, het langst en met de meeste mogelijkheden. Met een reeks superlatieven kondigde Philips gisteren de draadloze telefoons aan die het dit voorjaar op de markt zet.

Philips Consumer Communications (PCC), het bedrijfsonderdeel dat de apparaten maakt en verkoopt, bestaat ruim een jaar. Nu al claimt de Amerikaanse topman Mike McTighe, afkomstig van de Amerikaanse marktleider Motorola, het 'technologisch leiderschap'. De nieuwe generatie GSM-telefoons die gisteren werd gepresenteerd onder namen als Genie en Diga is al de derde sinds begin 1996.

Harde cijfers worden niet verstrekt, maar Philips streeft in deze markt naar een positie in de mondiale topdrie in het jaar 2000. McTighe herhaalde de verwachting dat zijn bedrijf in het vierde kwartaal van dit jaar winst moet maken.

De dadendrang van het management van PCC contrasteert met de afslankingen, saneringen en verkopen - gisteren nog van het belang in kabelbedrijf UPC - waarmee Philips maandelang in het nieuws is geweest. Met de produktie van mobiele telefoons maakt Philips haast. Succes in deze 'snelle' consumentenmarkt zou model kunnen staan voor de agressievere produktontwikkeling en marktintroductie die Philips in de gehele organisatie wil doorvoeren.

McTighe is vastbesloten de kennis en expertise die Philips in huis heeft uit te buiten. Als leverancier van componenten aan leidende producenten in de branche beschikt Philips over geavanceerde technologie die wordt toegepast in mobiele telefoons. Philips maakt en ontwikkelt al jarenlang chips die in dit soort telefoons worden gebouwd, evenals filterdunne lcd-schermen en batterijen. Het was vooral de beroerde financiële situatie begin jaren negentig die Philips ervan weerhield eerder te investeren in mobiele telefonie.

“In de Philips-organisatie ligt een gigantisch potentieel aan kennis besloten”, aldus de Fin Osmo Hautanen, afkomstig van Nokia en belast met de opbouw van actviteiten in Noord- en Zuid-Amerika. “Als ik vanuit zo'n basis had kunnen werken bij mijn vorige werkgever was alles mogelijk geweest.”

Philips is vastbesloten de slag aan te gaan met de toonaangevende producenten van mobiele telefoons; het Amerikaanse Motorola, het Finse Nokia en het Zweedse Ericsson. Om de ambitieuze doelstellingen te realiseren heeft Philips top-managers weggekocht bij deze concurrenten. Naast McTighe en Hautanen is de Brit Hugh Brogan, afkomstig van Motorola, aangesteld als operationeel directeur.

De betrekkelijke nieuwkomers lijken van Philips-president Boonstra de vrije hand te hebben. “Ik heb geen tijd om vantevoren overal toestemming voor te vragen”, aldus Hautanen. “Ik wil niet opscheppen, maar ik heb al in drie verschillende continenten de verkoop van mobiele telefoons van de grond af opgebouwd. Ik heb de contacten en weet wat ik doe.”

De groeimogelijkheden in de markt zijn enorm. “Minder dan één procent van de wereldbevolking heeft zo'n apparaat”, aldus McTighe gisteren. De markt groeit volgens Philips jaarlijks met omstreeks 50 procent. Als de hooggespannen verwachtingen uitkomen is het Consumentencommunicatie (semafoons, draadloze telefoons, mobiele telefoons en faxen) tegen het einde van deze eeuw groter dan Philips' huidige lichtdivisie.

Hoewel Philips meent de sterkste technologie in huis te hebben, lijkt het geleerd te hebben van debacles in het verleden. Technologische superioriteit werd lang niet altijd vertaald in commercieel succes. “Wij geloven er niet in op eén technologie te wedden”, aldus operationeel directeur Brogan. Als bewijs van deze aanpak presenteerde Philips een semafoon die werkt volgens door concurrent Motorola ontwikkelde technologie en niet volgens Philips' eigen standaard.

In plaats van omzetcijfers presenteerde Philips gisteren enkele 'mijlpalen' en successen op deeltereinen. Zo behoort het bedrijf volgens McTighe sinds het tweede kwartaal van het afgelopen jaar tot de topdrie van GSM-aanbieders in het op dit gebied vooruitstrevende Zweden. Voorts claimt Philips een aandeel van 36 procent op de Europese markt voor semafonie.

In mobiele telefoons heeft Philips ook een toepasssing gevonden voor spraakherkenning, een technologie die al jaren binnen het bedrijf aanwezig is, maar commercieel geen doorbraak bereikte. In een nieuwe GSM-telefoon kan een naam worden gesproken waarna het corresponderend telefoonnummer wordt gebeld.

Naast het nieuwe GSM-model had Philips gisteren andere nieuwigheden in petto op het gebied van spraakherkenning. Het bedrijf demonstreerde een systeem om vloeiend uitgesproken tekst automatisch om te zetten in geschreven woord en een softwarepakket voor een telefonische inlichtingendienst. Volgens topman J. Baan van Philips Business Electronics gebruiken de Zwitserse spoorwegen het pakket voor de telefonische reizigersinformatie.