STER wil marktaandeel terugwinnen

HILVERSUM, 22 FEBR. De STER, de reclameverwerver voor de publieke omroep, gaat reorganiseren. De stichting wil binnen een jaar maatregelen nemen die moeten leiden tot het terugwinnen van het marktaandeel dat ze aan commerciële reclamewervers is kwijtgeraakt. Het is de bedoeling dat er na de reorganisatie meer reclamegeld naar de publieke omroep terug zal stromen.

Dit heeft de de STER gisteren bekendgemaakt. De stichting krimpt het personeelsbestand in. Om hoeveel banen het gaat en of er gedwongen ontslagen vallen wil financieel directeur R. Morees niet meedelen. Hij onderhandelt wel al met de bonden over een sociaal plan. Bij de STER werken zeventig mensen. Morees stelt dat de STER door “marktgerichter te werken met een marktconform prijsbeleid” verloren terrein wil terugwinnen op de commerciële wervers IP en SBS 6. De nadruk zal liggen op de radio- en tv-reclame.

De STER heeft het bedrijf door organisatie- en adviesbureau McKinsey laten doorlichten. Vanwege de “hevige concurrentie” wil Morees niet ingaan op de inhoud van de te nemen maatregelen.

Morees stelt dat van de reclamebestedingen voor de televisie vorig jaar 33 procent bij de STER terecht kwam. Twee jaar terug was dat 46 procent.

Media-adviesbureau Media-exposure berekende dat de reclamebestedingen bij de STER de eerste drie kwartalen van 1996 ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor met 30 procent afnamen tot 355 miljoen gulden. (ANP)