Mehta speelt duet met zichzelf

Concerten: trompettist Rajehs Mehta en het kwintet This, That & The Other. Gehoord: 20/2 BIMhuis, Amsterdam.

Een trompettist die in zijn eentje een concert geeft is een durfal, eentje die twee trompetten tegelijk bespeelt een zeldzaamheid en hij die die tweede op afstand bespeelt zonder twijfel een uniek geval. De jonge Indiaas-Amerikaanse trompettist Rajehs Mehta is zo iemand. Spelen met lucht is de lust in zijn leven, zo bleek al snel in het BIMhuis. Hij kwam tetterend het podium op met boven zijn hoofd een draaiende tuinslang, die was aangesloten op een van de drie ventielen van zijn trompet. Mehta leidt het geluid van een bastrompet via die slang door een bak met water of sluit aan het andere einde daarvan een 'pocket' cornet aan. Aldus speelt hij een duet met zichzelf.

Op de gewone bastrompet, die Mehta ongewoon laag bespeelt, vindt hij een andere tweede stem door zijn ventielschroeven los te draaien, waardoor het mechaniek lekker gaat klepperen. Het resultaat klinkt merkwaardig ouderwets. Mehta handelt in lucht.

In de groep This, That & The Other van de Canadees-Nederlandse cellist Tristan Honsinger (1949) wordt er weliswaar ook met lucht gespeeld, maar waan je je minder in een labaratorium. De twee rietblazers, Ab Baars en Sean Bergin, bespelen samen vijf instrumenten, maar moeten alle zeilen bijzetten om contrabassist Joe Williamson en Honsinger zelf op gelijk niveau van repliek te dienen. De leider stuurt zijn club opgewekt maar gedecideerd door een klanklandschap dat bijna voortdurend verandert. Met ongenaakbare pieken en lieflijke dalen en genres te veel om op te noemen. Van Barok tot bijna Beethoven, van vage abstracties tot concrete soft swing en rare, onplaatsbare huppeldansjes.

Dat Honsinger eigenlijk ook een 'blazer' is, blijkt uit zijn vocale extra's, hij kwekt soms als een gestopte trompet.