Concertgebouworkest: Geen norm voor muziek uit Nederland

AMSTERDAM, 22 FEBR. Het Koninklijk Concertgebouworkest legt zich niet neer bij de door staatssecretaris Nuis ingevoerde norm dat Nederlandse orkesten minstens zeven procent van de tijd dat zij op het podium zitten Nederlandse muziek moeten spelen.

Bestuursvoorzitter W. Scherpenhuijsen Rom zei gisteren bij de presentatie van het programma voor het volgende concertseizoen dat het orkest een bezwaarschrift heeft ingediend, tegen de norm van Nuis, die hij met boetes wil afdwingen. De norm is mogelijk in strijd met de Europese wetgeving, omdat die Nederlandse componisten bevoordeelt boven die uit andere Europese landen. Volgens zakelijk directeur W. Wijnbergen is het voor het Concertgebouworkest bij de invulling van het artistieke beleid onmogelijk zich te houden aan de Haagse voorschriften. “Wij werken niet in procenten, wij willen muziekstukken presenteren in een bepaalde samenhang. We zijn niet tegen Nederlandse muziek, we hebben ook een opdrachtenbeleid.” Voor het komende seizoen staan geen premières van Nederlandse muziek op het programma.

Volgens het Concertgebouworkest kan de maatregel in de praktijk niet goed werken, omdat bij voorbeeld met het uitvoeren van een twee uur durend stuk, de verhoudingen in het repertoire al heel anders zouden komen te liggen. Het aandeel van de Nederlandse muziek bij het orkest varieerde - in tijd gemeten - de afgelopen jaren van 2,59 procent in het seizoen 1990-'91 tot 1,36 procent in het huidige. Voor het komende seizoen staat 1,33 procent Nederlandse muziek geprogrammeerd.

Ook andere orkesten zijn tegen de maatregel van Nuis, zij wachten de behandeling van het Amsterdamse bezwaarschrift af. Het Concertgebouworkest zal bij afwijzing van het bezwaarschrift gaan voldoen aan de maatregel en is eventueel bereid door Nuis opgelegde boetes te betalen.

Het Concertgebouworkest hoopt in het tweede kwartaal van dit jaar een opvolger te benoemen voor de vorig jaar vertrokken artistiek directeur Jan Zekveld. Hij stapte op omdat hij niet beschikte over voldoende artistieke en bestuurlijke armslag. “Het aantal kandidaten is inmiddels tot overzichtelijke proporties teruggebracht”, aldus Scherpenhuijsen Rom. De nieuwe directeur krijgt waarschijnlijk, net als destijds bij Zekveld het geval was, een functie naast zakelijk directeur Wijnbergen. Frans de Ruiter, de directeur van het Haagse Koninklijk Conservatorium, die deels uit onvrede over het ontslag van Zekveld opstapte als bestuurslid, is inmiddels vervangen door Ton Hartsuiker, directeur van het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium.

In het komende seizoen worden de toegangsprijzen met zeven tot negen procent verhoogd. Het orkest hervat onder leiding van chef-dirigent Riccardo Chailly na een pauze van een jaar na het Mahler Feest de Mahlertraditie met uitvoeringen van de Vijfde symfonie en de Nederlandse première van Totenfeier, dat later in gewijzigde vorm het eerste deel van de Tweede symfonie werd.

Het Concertgebouworkest begeleidt volgend jaar juni bij de Nederlandse Opera Puccini's Tosca met Catherine Malfitano in de titelrol, Richard Margison (Cavaradossi) en Bryn Terfel (Scarpia).