Mercedes in VS nu nog groter

NEW YORK, 21 FEBR. Daimler-Benz krijgt met de deze week aangekondigde overname van de divisie zware trucks van Ford een prachtkans om zijn positie op de Amerikaanse markt te verstevigen. Bovendien kan men verder diversifiëren.

De Ford-divisie komt in handen van Freightliner, de Amerikaanse vrachtwagendivisie van Mercedes. Freightliner is al marktleider met een marktaandeel van bijna 30 procent en kan dat nu uitbreiden tot bijna 39.

Voor het Ford-onderdeel is volgens ingewijden ongeveer 200 miljoen dollar betaald. Geen van beide bedrijven heeft het bedrag willen noemen. Ford deed zijn divisie van de hand om ruimte te maken voor de produktie van lichtere trucks en pick-ups, die volgens Ford meer rendement bieden. De faciliteiten in Louisville (Kentucky) en de werkgelegenheid bij Ford aldaar blijven dan ook intact.

Freightliner, dat gevestigd is in Portland, Oregon, produceert vooral zware en middelzware trucks. De lichte vrachtwagens van Ford, met name geschikt voor de bouw en commercieel gebruik, hebben een laadvermogen van om en nabij de 15 ton.

Door de verschuiving ziet Paccar, tweede in de VS met een marktaandeel van 22 procent, de voorsprong van Freightliner groter worden. In oktober van het afgelopen jaar kwam Paccar, gevestigd in Bellevue (Washington) tot overeenstemming om DAF over te nemen.

Na Paccar volgen op de ranglijst nog Navistar, Mack/Renault en Volvo. De positie van Volvo in de Verenigde Staten begint steeds moeilijker te worden. Gisteren maakte het bedrijf zijn resultaten bekend, die zijn verslechterd door sterk dalende verkopen in de VS.

Freightliner verwacht 1 miljard dollar meer om te zetten, een toename van twintig procent in vergelijking met vorig jaar. Niet alleen neemt Freightliner in omvang toe, het krijgt er ook 257 dealers bij op zijn bestaande dealernetwerk van ongeveer 300.

De sterk cyclische vrachtwagenindustrie heeft een slecht jaar achter de rug. Zij boekte in 1996 ongeveer 25 procent minder verkopen dan het jaar ervoor. Voor Ford was het verlies van verkopen en marktaandeel een reden om zijn vrachtwagenproduktie van de hand te doen. Freightliner is overigens de producent die het minst getroffen is door de neergang van 1996.