Dierenpolis

Lang, lang geleden was Interpolis bekender om het gelijknamige schaaktoernooi dan om de verzekeringen. Dat is nu anders: het schaaktoernooi bestaat niet meer en Interpolis is nog nauwelijks bekend. De Amsterdammer weet ons in Tilburg niet te vinden, klaagde bestuursvoorzitter Jan Vullings afgelopen week.

Dus Interpolis gaat werken aan de naamsbekendheid. Weer een schaaktoernooi sponsoren? Het schaaktoernooi was indertijd een van de sterkst bezette ter wereld en Tilburg was jaarlijks de vaste pleisterplaats van de toenmalige wereldkampioen Karpov. PR-deskundigen hebben Vullings echter uitgelegd dat schaken en bridge een duffe uitstraling hebben. Zij hebben vast nooit Karpov urenlang zien spelen met de speciaal voor hem aangerukte flipperkast met de toewijding van een stamgast in een jeugdhonk. Interpolis begint met een reclamecampagne op de tv, waarin niet de schaker maar “de mens centraal” staat.

Hoewel, de mens? Eerder lijkt Interpolis, dat in zijn beeldmerk twee vissen heeft verwerkt, zich op het dier te storten. De verzekeraar heeft al een pluimvee-polis voor kippen met een salmonella-besmetting en werkt nu aan een pest-polis voor varkens. Andere schadeverzekeringen voor veeziekten zijn onderwerp van studie. De dierencampagne van Interpolis werpt ook een nieuw licht op de slogan van moederbedrijf Rabobank 'You'll never walk alone'. Dat slaat vast op de mensen die hun hond uitlaten.