De Buffel heeft altijd mankement

De NS heeft veel problemen met de Buffel, de nieuwe dieseltrein tussen Arnhem en Winterswijk. De reizigers zijn zelfs in opstand gekomen tegen de vertragingen. Met mensen die door de vertragingen extra kosten hebben gemaakt, wil de NS een schikking treffen.

ARNHEM, 21 FEBR. Roerloos staat de Buffel in de velden. Temidden van nieuwsgierige koeien en voorzien van boze passagiers. De gloednieuwe trein van de NS, met alle mogelijke electronica en software, is stil gevallen tussen Winterswijk en Arnhem.

Dat gebeurde de afgelopen maanden regelmatig. De Buffel, die de NS in september inzette op het traject Arnhem-Winterswijk, blijkt vooralsnog geen succes. De NS kocht de hypermoderne trein bij de firma Duewag in Krefeld. Het Duitse bedrijf leverde 56 treinstellen - ze kosten 6,5 miljoen gulden per stuk - waarvan er inmiddels 29 over Nederlandse rails rijden.

Vanaf vorig jaar reed een aantal van de voertuigen zonder problemen in Friesland, andere gingen tussen Arnhem en Winterswijk rijden. Vanaf november wordt op dit tracé alleen nog maar gebruik gemaakt van de Buffel. Dat ging vaak gepaard met grote problemen. Dan weer valt de trein halverwege het traject stil, dan weer zorgen de remmen voor een onverklaarbare rookoverlast, dan weer dreunt en klopt de trein. De reizigers - veelal scholieren, studenten en pendelende werknemers - begonnen te klagen. Eerst onderling, vervolgens tegen de conducteuren en tenslotte tegen de NS zelf.

“De NS deed in het begin te weinig met de klachten”, zegt produktiemanager T. Spoelstra van NS Reizigers Arnhem. Maar nu er een actiecomité is opgericht, gebeurt er pas echt wat. Initiatiefnemer daarvan is ambtenaar V. Weijers uit Wehl. Elke ochtend moet hij voor negen uur op het werk in Arnhem zijn, elke middag moet hij om één uur thuis zijn. Met de regelmaat van de klok ging het fout, zegt Weijers. “Als je om acht uur wilt beginnen en je komt pas om negen uur op kantoor, dan moet je dat uur wel inhalen. Op een gegeven moment heb je dan het gevoel dat je overwerkt voor de NS.”

Eind januari verzamelde Weijers ruim 1.100 handtekeningen van reisgenoten en overhandigde die aan Spoelstra. “Je hoort vreselijke verhalen”, zegt Weijers, “passagiers die een sollicitatiegesprek misten, of zelfs een examen waardoor ze een jaar moeten overdoen. Ze vertelden ook dat een trein niet goed meer kon remmen en bij het perron bijna doorschoot. Of dat ze een tijd vastzaten in een trein, op twee meter van het station. Allemaal gebeurd.”

Vorige week deelde NS'er Spoelstra kaarten uit aan de passagiers van de trein, waarop ze konden aangeven op welke wijze ze zijn benadeeld door de vertragingen. Spoelstra zelf omschrijft zijn functie als het “punctueel vervoeren van mensen over de route Arnhem-Winterswijk en terug”. Hij heeft geen plezierige maanden achter de rug, geeft hij grif toe. “Je kunt niet waarmaken wat je belooft, en dat vindt natuurlijk niemand prettig.” Het is niet duidelijk wat er nu precies fout gaat. Het zijn telkens andere mankementen, die voor een belangrijk deel te maken hebben met de software die in de trein wordt gebruikt. “Het schijnt dat de fabrikant software gebruikt van drie leveranciers, die onderling niet goed op elkaar aansluit. Er is ook te weinig getest met het koppelen van treinen. Alle kosten verhalen we op de fabriek.”

De laatste weken is er een verbetering opgetreden. De Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover) vroeg de NS gisteren compensatie voor alle vaste reizigers op het traject. De NS voelt daar niet voor. “Als er reizigers zijn die door de vertragingen extra kosten hebben gemaakt, stellen we ons coulant op en proberen een schikking te treffen”, aldus een woordvoerder van de NS vanochtend.