Bierverkoop Heineken in VS groeit 9 procent

Heineken heeft zijn bierverkoop in de Verenigde Staten vorig jaar zien toenemen met 9 procent. Maar de belangrijkste concurrenten, de Mexicaanse brouwers, boekten net als in 1995, een veel sterkere groei. Dat blijkt uit cijfers van de Amerikaanse organisatie van drankenimporteurs, NABI.

Op de Amerikaanse biermarkt, de grootste ter wereld, stagneert de consumptie al jaren. De afzet van buitenlands bier groeit sinds 1991 echter gestaag. Vorig jaar was er een groei van 10 procent tot 14,3 miljoen hectoliter, waardoor het aandeel in de totale bierverkoop in de VS verder omhoog ging van 6 tot 6,5 procent.

De verkoop van Nederlands bier (voor zo'n 96 procent van Heineken en voor de rest van Grolsch) nam met 9 procent toe tot 4 miljoen hectoliter. Doordat de groei iets onder het gemiddelde lag, daalde het aandeel op de importmarkt van 28,2 tot 28 procent. Nederland is daarmee nog steeds de grootste leverancier van buitenlands bier in de VS, maar de Mexicaanse bieren (onder meer Corona) komen in rap tempo dichterbij.