VW schorst drie inkopers wegens steekpenningen

ROTTERDAM, 19 FEBR. Europa's grootste autofabrikant Volkswagen heeft drie inkopers geschorst na beschuldiging van het aannemen van steekpenningen van toeleveranciers.

De directie van VW nam dit besluit na een publicatie in het weekblad Der Spiegel, waarin werd onthuld dat een aantal inkopers van Volkswagen zich al jaren op een breed terrein schuldig maakt aan het aannemen van smeergeld van toeleveranciers.

Directieleden van enkele grote toeleveranciers voor de auto-industrie hebben inmiddels bevestigd dat het al jaren gebruik is dat zij smeergeld moeten betalen om grote contracten in de wacht te slepen.

VW maakte gisteren bekend ook een onderzoek in te stellen tegen inkoopmanager Francisco Garcia naar aanleiding van beschuldigingen over omkooppraktijken bij zijn vorige werkgever General Motors.

Garcia kwam in 1993 met de omstreden inkoopmanager Lopèz over van GM. Lopèz werd er door zijn vroegere werkgever GM van beschuldigd dat hij bedrijfsgeheimen had meegenomen naar Volkswagen. Na een slopende juridische procedure werd de positie van Lopèz onhoudbaar bij Volkswagen. Hij heeft het concern recentelijk verlaten.

Garcia heeft een contract gesloten met het Zweeds-Zwitserse industrieconglomeraat ABB voor een nieuwe 'verffabriek' bij de Tsjechische dochter van Volkswagen Skoda. Bij grote infrastructurele projecten als het bouwen van een nieuwe fabriek of eindlijn kunnen smeergelden gemakkelijker worden gecamoufleerd dan in contracten met toeleveranciers voor auto-onderdelen.

Niettemin bevestigen managers in de auto-industrie dat het aannemen van steekpenningen in Europa een stuk is teruggelopen door de politiek van Amerikaanse en Japanse autofabrikanten, waarvan de inkoop-managers nooit bij de toeleveranciers praten over een 'tegemoetkoming' voor het afsluiten van contracten.