SmithKline: 4,7 miljard gulden winst

LONDEN, 19 FEBR. Het Amerikaans-Britse farmaceutische bedrijf SmithKline Beecham (SB) heeft vorig jaar een winst - vóór belasting - geboekt van 1,55 miljard pond, ongeveer 4,7 miljard gulden.

Dat is 14 procent meer dan in 1995. De omzet groeide met 13 procent tot 7,93 miljard pond (24,2 miljard gulden). De verkoop van geneesmiddelen, die SB de afgelopen vijf jaar heeft geïntroduceerd, nam toe met 37 procent tot 1,54 miljard pond, 4,7 miljard gulden.

Dat heeft topman Jan Leschly van SB gisteren in Londen bekendgemaakt. De winst had belangrijk hoger kunnen uitpakken, maar het bedrijf heeft het laatste kwartaal van het vorig jaar te kampen gekregen met een veel duurdere Amerikaanse dollar en Brits pond sterling.

De uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling zijn met 19 procent gestegen tot 703 miljoen pond, ruim 2,1 miljard gulden.

De belangrijkste farmaceutische produkten van SB betreffen Seroxat, een middel tegen depressie dat in verscheidene landen steeds meer terrein wint op het concurrende middel Prozac van het Amerikaanse bedrijf Eli Lilly. Daarnaast heeft SB Kytril op de markt gebracht, een preparaat tegen misselijkheid dat vooral wordt toegepast bij kankerpatiënten die bestraling of chemotherapie ondergaan.

Ook op het gebied van vaccins ontwikkelt SB zich volgens Leschly zeer voortvarend. Een van de belangrijkste vaccins van SB die in België worden vervaardigd is Havrix tegen geelzucht.

In een aantal landen heeft het bedrijf vorig jaar registratie gekregen voor een nieuw middel tegen eierstokkanker, Hycamtin en voor Requip tegen de ziekte van Parkinson. Ook de divisie 'Consumer Healthcare', die gezondheidsprodukten maakt die zonder recept zijn te verkrijgen groeit gestaag en is in Europa inmiddels de belangrijkste marktpartij. In de VS is SB leider op het gebied van middelen die rokers van hun verslaving af moeten helpen met Nicoderm CQ, een pleister en Nicorette, een nicotine bevattende kauwgom. De twee produkten zijn goed voor 87 procent van de 'anti-rookmarkt' in de VS.

Op het gebied van tandverzorgingsprodukten is SB nu veruit de grootste in Europa. In '92 lag het bedrijf nog achter bij giganten als Colgate en Unilever, nu heeft SB duidelijk afstand genomen met produkten als Aquafresh en Odol. Procter & Gamble verliest steeds meer terrein en heeft zijn marktaandeel tussen '92 en '96 zien afkalven van 11,3 tot 7,4 procent. SB heeft 19,4 procent van deze markt in handen.

De omzet stijgt vooral in Centraal- en Oost-Europa, vorig jaar met 66 procent. Dat is volgens Leschly vooral te danken aan de inbreng van het voormalige Sterling Winthrop, dat door SB is overgenomen. SB heeft vorig jaar 88 miljoen tandenborstels verkocht in Europa.

Leschly verwacht dat '97 opnieuw wordt afgesloten met 'dubbele omzet- en winstcijfers'. Het overnemen van bedrijven - de trend in de farmaceutische industrie in de afgelopen jaren - zit er volgens hem niet in. “Er is geen enkele noodzaak om nog groter te worden. Hoe groter het bedrijf, hoe gecompliceerder het wordt”, aldus Leschly.

SB heeft op het gebied van geneesmiddelen 2,9 procent van de wereldmarkt in handen en is daarmee zevende op de wereldranglijst.