Thalys

In NRC HANDELSBLAD van 23 januari beschrijft Samuel de Lange zijn reis per Thalys die bij de Moerdijkbrug wreed wordt onderbroken omdat een hoge vrachtwagen de bovenleiding kapottrok. Helaas kost het enige tijd voordat een gecharterde bus de reizigers naar Brussel heeft vervoerd.

Uiteraard betreuren wij dit typische geval van overmacht. De heer De Lange ergert zich met name aan de opgewerkte treinmanager die, de berichten van de verkeersleiding doorgevend, niet meteen het goede reddingsscenario meldt. Ook zou hij op onbescheiden wijze het comfort en de service hebben geroemd. In werkelijkheid meldt hij slechts dat hij u gaarne van dienst is.

Na terugkeer dient de heer De Lange een verzoek in tot restitutie van de reissom (Thalys kent bij vertraging 'door de spoorwegen veroorzaakt' een kwaliteitsgarantie). Hoewel hier duidelijk sprake was van overmacht heeft de heer De Lange op 14 januari bericht gekregen dat zijn reissom én meer dan honderd gulden voor een aansluitende taxirit op zijn rekening werden overgeschreven. Het had de heer De Lange gesierd als hij deze service met een uitroepteken had vermeld.