Wegblokkades Spanje breiden zich verder uit

MADRID, 15 FEBR.Het conflict in de Spaanse transportsector is gisteren verder opgelopen. De vrachtwagenchauffeurs hebben hun blokkades verder uitgebreid naar het zuiden van het land. Van regeringszijde zijn de acties veroordeeld als “een wilde en onverantwoordelijke staking die grote schade aanbrengt aan de nationale economie”.

De wegblokkades, die de afgelopen week vooral beperkt bleven tot een aantal noordelijke regio's, lijken inmiddels overgeslagen naar meer zuidelijke streken. Ondermeer vanuit Murcia komen meldingen van honderden vrachtwagens die vast zijn komen te staan. De blokkades zijn gericht tegen de doorgang van het vrachtverkeer. Stakingspiketten verhinderen daarbij de doorgang van werkwillige collega's. Daarbij is het de afgelopen dagen herhaaldelijk gekomen tot het leksnijden van banden en het stenengooien naar rijdende vrachtwagens.

De Spaanse minister van transportzaken, Rafael Arias Salgado, viel gisteren in een persconferentie fel uit naar de stakingsleider vanwege de grote economische schade die de afgelopen dagen is aangericht. De minister garandeerde daarbij de vrije doorgang op het Spaanse wegennet. Van dat laatste is tot dusver echter geen sprake. Honderden buitenlandse vrachtwagens zitten vast, sommigen al dagen, zonder uitzicht op enige politie-escortes.

De regering noemde de blokkade-aktie gisteren het werk van “een gewelddadige en radicale minderheid. Daarbij wordt gedoeld op Fedatrans, een van de kleinere vakorgansaties van voornamelijk onafhankelijke chauffeurs die de staking heeft uitgeroepen. Eerder suggereerde men van regeringswege dat Fedatrans, dat vooral in Baskenland aanhang kent, in zijn acties wordt gemanipuleerd door kringen rond de ETA, de Baskische afscheidingsbeweging die de afgelopen week drie moorden pleegde. Dat laatste is inmiddels door Fedatrans ontkent.

Tot dusver weigeren de stakingsleiders in te gaan op het regeringsaanbod om de prijs van de diesel-brandstof met 14 peseta's te verminderen. De eisen luiden onverminderd dat het kabinet een integraal besluit neemt voor de verbetering van de situatie in de vervoerssector, waarbij ondermeer de pensioen-leeftijd wordt verlaagd van 65 tot 60 jaar, de tarieven worden verhoogd en het aantal vrachtwagen-licenties wordt beperkt.