Soundbite

De verwachtingen waren gisteren hooggespannen bij Philips' jaarcijfers. Honderden belangstellenden hadden zich verzameld in het Evoluon voor uitleg over de visie die schuilt achter Boonstra's saneringen.

Dat viel tegen. “Wij houden vast aan ons eigen tijdsschema”, zo maakte Boonstra gisteren duidelijk. Een nieuwe Philips' strategie is pas eind dit jaar aan de orde. Tot die tijd moeten waarnemers het doen met tipjes van de sluier en de verzekering van Boonstra dat de organisatie stevig zal worden opgeschud.

De boodschap van Boonstra werd in oktober, toen hij verrassend voor het eerst publiek optrad, al over het voetlicht gebracht. Toen was er spierballentaal als: 'een vis begint te rotten bij de kop' en 'je moet het dak repareren voordat je aan de keuken begint'. Een maand geleden vergeleek Boonstra de organisatie van Philips nog met een bord spaghetti en maakte hij zijn voorkeur kenbaar voor asperges of gehaktballen.

Pakkende beeldspraken ontbraken gisteren. Dat was een teleurstelling, meer nog misschien dan het ontbreken van een strategie. De hoop op dat laatste werd tegen beter weten in gekoesterd.

Boonstra's voorgangers hebben aan den lijve ondervonden dat een multinational met 262.500 werknemers niet in maanden of zelfs jaren van koers verandert. Boonstra's missie dwingt tot herhaling. De tekstschrijvers op het uitgedunde hoofdkantoor lijken nog even van hun baan verzekerd.