Philips ziet miljoenenmarkt over het hoofd

Een béétje Westers gezin bezit al gauw meer dan tien elektrische huishoudelijke apparaten. Van wasmachine en afzuigkap tot haarföhn (moeder en dochter liefst ieder een eigen), mixer en stofzuiger.

De gereedschapskast van paps kan er ook wat van: boor-, decoupeerzaag-, schuurmachine behoren tot de minimale uitrusting. Om over de nieuwste tuingadgets, strimmers en bladblazers, maar te zwijgen. En om het allemaal nog aantrekkelijker te maken worden de nieuwste modellen elk jaar zuiniger met energie, lichter van gewicht en/of compacter van vorm.

Langzamerhand zitten alle huizen tamelijk vol met apparaten. De grote vraag is of er nog meer bij kan. Niet voor niets piekert Philips zich suf over de vraag hoe consumer electronics uit het dal kan kruipen. Nog economischer scheerapparaten?

Voor 2005 heeft de designafdeling van Philips (blijkens een artikel in Financieel-Economisch Management) een reeks nieuwe produkten bedacht die het huishouden verder moeten verrijken. Van kledingstukken met telefoon, muziek en fax erin verwerkt, tot minicamera's om de baby in zijn bedje niet alleen te kunnen horen maar ook te zien. De consumenten en deskundigen die er van FEM naar mochten kijken, waren onder de indruk van het vernuft en de vormgeving, maar slechts enkele ideeën konden op een echt enthousiaste reactie rekenen. Dat belooft wat.

Met al dat technisch vernuft wordt er aan één zeer voor de hand liggend probleem door fabrikanten als Philips echter nauwelijks aandacht besteed: de meeste bestaande apparaten produceren een hoeveelheid lawaai waar niemand om heeft gevraagd. En dat terwijl stilte tegenwoordig het meest schaarse goed in onze samenleving is. Overal is mechanisch geluid - lawaai van machines en apparaten. In huis en in de natuur. Vierentwintig uur per dag en zeven dagen per week. En er is niemand die dat zo wil.

Van een radio, een tv-toestel, een hifi-installatie, een telefoon verwachten we geluid - en wel in de zuiverste vorm die ons budget bereikbaar maakt. Maar van een föhn verwachten we alleen maar warme lucht. Niet dat het alle conversatie onmogelijk en de telefoonbel onhoorbaar maakt. Een stofzuiger moet het stof uit het tapijt zuigen. Maar waarom moet het en passant de Arbeidsvitaminen overstemmen. Waarom word je gedwongen je partner uit haar slaap te houden als je 's morgens vroeg je scheerapparaat gebruikt? En waarom kun je tijdens het koken van een Italiaanse pastamaaltijd geen Verdi opzetten zodra de afzuigkap aangaat?

Dan het kantoor: ik durf te wedden dat er een gevoel van rust over u heenglijdt op het moment dat u de pc aan het eind van de dag uitschakelt. Omdat u ineens merkt hoe plezierig de afwezigheid van dat ventilatorgeluid is. Ik ken een doorgewinterde directiesecretaresse in een grote onderneming die alleen daarom haar pc steeds uitschakelt als ze er even niet mee werkt. Ze heeft er de nieuwe opstartprocedure voor over om tussendoor verlost te zijn van die irritante ruis op de achtergrond.

Inmiddels zijn er printers op de markt met een automatische slaapstand. En er zijn betaalbare plafondventilatoren te koop waarvan de motor onhoorbaar is. Dus dat stille apparaten niet haalbaar zijn gaat niet op. Als het mogelijk is een platte beeldbuis te ontwikkelen, moet een stille citruspers, boormachine, bladblazer en een pc zonder draaiende delen ook kunnen.

Het komt allemaal door de huidige slogan van Philips: Let's make things better. Dat is natuurlijk niet waar het om draait. De meeste dingen hoeven helemaal niet beter (ze gaan ook nu al nooit kapot), ze moeten anders. Als Philips één woord in die slogan verandert, kan het een technologische revolutie in gang zetten waar miljoenen dankbaar voor zullen zijn.

De slogan van de toekomst moet luiden: Let's make life better. Laat Philips nu eens als eerste de strijd aanbinden tegen een plaag die ons allemaal treft: de strijd tegen ongewenst geluid.