Andrew Lloyd Webber bang voor Broadway

WASHINGTON, 14 FEBR. De koning van de musical heeft plankenkoorts. Andrew Lloyd Webber durft het niet aan zijn nieuwe musical Whistle Down the Wind uit te brengen in New York. Twee maanden lang heeft de voorstelling volle zalen getrokken in Washington. Maar de overstap naar het kritische publiek op Broadway, die eerder al was uitgesteld van april tot juni, zal er dit jaar helemaal niet meer van komen. De musical heeft volgens de componist “zijn stem nog niet gevonden”.

In The Washington Post was de voorstelling in december genadeloos gekraakt. Maar zoals wel vaker gebeurt - en zeker met musicals van Lloyd Webber - trok het publiek zich daar weinig van aan. De kaartverkoop brak al snel een Washingtons record.

Maar in de Amerikaanse theaterwereld legt dat weinig gewicht in de schaal. Een première telt pas echt mee als het een première op Broadway is; voorstellingen elders in het land worden gezien als een soort try-outs. Pas als de voorstelling in New York wordt uitgevoerd, nodigt men de New-Yorkse recensenten uit, voorop die van The New York Times. En ook dan pas dingt een voorstelling mee naar een Tony, de toonaangevende theaterprijs.

Whistle Down the Wind vertelt in een veelheid van muzikale stijlen het verhaal van een meisje in het arme zuiden van de Verenigde Staten dat een voortvluchtige gevangene aanziet voor Jezus. Vergeleken met de grote spektakelstukken die in de jaren tachtig de toon aangaven, is het een kleine en ingehouden voorstelling. Regisseur Harold Prince zegt dat meer tijd nodig is om de musical te vervolmaken.

Lloyd Webber, de componist van succesmusicals als Evita, The Phantom of the Opera, Jesus Christ Superstar en Cats, heeft vorige week nog een andere tegenslag moeten incasseren. Zowel in Londen als in New York zal zijn musical Sunset Boulevard wegens gebrek aan belangstelling moeten sluiten, terwijl de produktiekosten nog slechts voor driekwart zijn terugverdiend.

Lloyd Webber blijft desondanks op Broadway vertegenwoordigd. Deze winter hingen er affiches in New York met de tekst: we zijn af van burgemeester Koch, van hoge misdaadcijfers, waarom nog niet van Cats? Anders dan voor Koch en crime lopen voor Cats (dat hier in 1982 in première ging) nog altijd veel mensen warm - hoofdzakelijk toeristen. The Phantom... staat ook nog op Broadway, sinds 1988.