Wellicht toch doorstart voor failliet Fokker

DEN HAAG, 13 FEBR. De kans dat het failliete Fokker alsnog doorgaat met het bouwen van vliegtuigen is de afgelopen weken sterk toegenomen. Gesprekken over een doorstart zouden vergevorderd zijn, zo wordt bevestigd door een van de betrokken bedrijven, Singapore Technologies Aerospace.

Initiatiefnemer voor het reddingsplan, president-directeur A. Deleye van Begemann, weigert commentaar te geven. Een woordvoerder van minister Wijers (Economische Zaken) bevestigt echter dat er “serieuze gesprekken gaande zijn” en dat Wijers “achter de schermen heel actief bezig is partijen op één lijn te krijgen”. Ook minister-president Kok zou van de ontwikkelingen op de hoogte zijn.

Het ministerie wil geen verwachtingen wekken, die achteraf vals blijken te zijn. Geïnformeerde Tweede Kamerleden verwachten echter binnen een week een definitief “ja” of “nee”. “Lang kan het niet meer duren”, aldus een Kamerlid, “want op Schiphol worden in april de laatste Fokker-toestellen afgebouwd.”

Veel hangt volgens betrokkenen af van het belang dat Begemann in het doorstartende Fokker neemt en de hoeveelheid geld die internationale financiers erin willen steken. Als land van herkomst van deze financieringsmaatschappij(en) wordt door een aantal bronnen Singapore genoemd. Onze correspondent aldaar meldt dat het gaat om Singapore Technologies Aerospace, een divisie van Singapore Technologies en om Temasek Holdings, een investeringsmaatschappij van de overheid die circa een kwart van de Singaporese beurs in handen heeft.

Singapore Technologies Aerospace zou het niet zozeer om het geld als wel om de kennisuitwisseling met Fokker te doen zijn. Temasek Holdings heeft grote belangen in bedrijven als Singapore Telecom, Keppel Corp., Development Bank Singapore, Neptune Orient Lines, Pidemco, Sembawang Holdings, en Singapore Airlines. Het vermogen van deze investeringsmaatschappij wordt geschat op 50 miljard Singapore dollar (circa 64 miljard gulden).

In het verleden is er bij soortgelijke scenario's steeds vanuit gegaan dat voor een doorstart 300 à 400 miljoen gulden nodig is als werkkapitaal en voor de afwikkeling van het faillissement door de curatoren. Curatoren moeten bij een doorstart namelijk rekening houden met de belangen van oude schuldeisers. Met het Noord-Ierse Shorts zou het consortium al afspraken hebben gemaakt over de levering van vleugels en met het Duitse Dasa over de rompen. Beide ondernemingen waren ook in het verleden toeleverancier voor de Fokker 70 en 100, de toestellen waar Fokker nu mee wil doorgaan.

Ook Fokker Aviation, dat eerder uit het failliete Fokker werd gelicht en verkocht aan Stork, zou willen participeren in Fokker II. Stork heeft eerder gezegd te willen helpen door een kleine participatie.