Vrolijke uitbeelding van de tijdgeest

Tentoonstelling: Het Compacte Museum van Frank Bezemer. T/m 2 maart in het Nijmeegs Museum Commanderie van Sint Jan, Franse Plaats 3, Nijmegen. Ma-za 10-17u, zo en feestdagen 13-17u. Catalogus ƒ 14,-

De familie Bezemer-Smulders bestaat uit twee kunstenaars en twee kinderen. Margriet Smulders (Bussum, 1955) en Frank Bezemer (Helmond, 1956) bezochten gelijktijdig de kunstacademie in Arnhem. Ze wonen en werken nu samen in Nijmegen. Met z'n vieren poseerden ze voor een portret gemaakt door Janpeter Muilwijk dat nu staat afgedrukt in de catalogus van de tentoonstelling 'Het Compacte Museum van Frank Bezemer'.

De koppen zien er vroeg-Renaissancistisch uit. Vader heeft een snor, moeder een band in het haar, de oudste kijkt omhoog, de jongste omarmt vader en moeder in z'n blootje.

De tentoonstelling lijkt een weerspiegeling te zijn van het bohemienleven van de jaren negentig. Alles wat getimmerd en geknutseld is, is van Frank Bezemer, in alles waar bloemen en fruit voorkomen, heeft Margriet Smulders de hand gehad.

In het Compacte Museum is ook werk aanwezig van collega's Marc Nagtzaam, Gerard Koek en Harmjan Roeles. De tentoonstelling is verder aangevuld met werken van Jan Schoonhoven, Karel Martens, Wim de Haan en Jack Vanarsky die uit de collectie van het Nijmeegs Museum Commanderie van Sint Jan zelf komen.

In allerlei onderdelen van de tentoonstelling is een zekere revival van de jaren zestig te herkennen, maar anders dan toen is er nu geen sprake meer van afkeer van alles wat naar museum ruikt. Sterker: het museum lijkt te worden omarmd als makker, houvast en vrijplaats.

Om te beginnen is het personeel van het museum geportretteerd. De zaalwachten, de receptioniste en de conservator zijn in een losse doch treffende toets neergezet door Harmjan Roeles. Maar wat de tentoonstelling zo sterk maakt is de mogelijkheid voor de kijker om in een intieme atmosfeer - Bezemer heeft verschillende ruimten lichtblauw en oranje geschilderd en met sloophout onderverdeeld - de verschillen en overeenkomsten tussen vooral Bezemer en Smulders te zien.

Smulders fotografeert kleurige bloemen in barokke vaasjes; Bezemer fabriceert abstracte assemblages van ijzer, canvas, hout en karton. Smulders maakte een soort tweepersoons tropisch tuinhuisje, waarin een kleine eettafel en twee tafelstoelen passen. De wanden zijn kleurig gedecoreerd met fruitverpakkingspapiertjes en de zittingen met blauwfluwelen bekleding bespannen. Op de tafel staat een oude radio.

Bezemer timmerde een werkhokje waar slordig ordners op een boekenplank liggen; buiten hangen een trekzaag en een flesopener aan een spijkertje.

Met zijn 'compacte museum' wil Bezemer bereiken dat hierin niet alleen de individuele expressie van de verschillende deelnemers wordt getoond, maar ook de tijdgeest voelbaar wordt gemaakt. Met de tijdgeest van Bezemer zit het wel snor. Zelden zo'n vrolijk stemmende tentoonstelling gezien.