Profiel House

De moderne dansmuziek is een bijkans ongrijpbaar fenomeen. Stromingen, genres en subgenres verschijnen en verdwijnen in hoog tempo. Het aantal artiesten is ongekend. Een overzicht, samengesteld door Arlen Poort.

STROMINGEN

Mellow

De overkoepelende naam voor de 'rustiger' housevarianten, vaak met zang en kenmerken van soulmuziek. De term club house wordt hiervoor ook gebruikt. De benamingen geven het onderscheid met het hardere gabber (hardcore) aan.

Chicago house

Chicago is de geboortestad van de house. In vooral de zwarte homoscene van deze stad mixten discjockeys discoplaten met elektronisch geluid van groepen als New Order en Kraftwerk. Uit dit experiment ontstond nieuwe muziek: 120 beats per minute, een vierkwartsmaat met een elektronische drum op elk kwart, gesamplede (digitaal bewerkte) pianodeuntjes en soulstemmen. Deze muziek werd genoemd naar de Warehouse Club, een toonaangevende discotheek. In 1987 kwam deze housevorm via Groot-Brittannië (Manchester en Londen) naar het Europese continent.

[History Of The House Sound Of Chicago (Compilatie, BCM 1988)

Garage

Stroming uit New York, genoemd naar de club Paradise Garage in Greenwich Village. Hier werd de muziekstructuur van de disco meer in ere gehouden dan in de acid scene. Garage kent daardoor weliswaar een housebeat, maar heeft ook zanglijnen, toetsen en strijkers. Garage werd lange tijd overvleugeld door de Chicago house. Verwant met deep house.

[The Garage Sound Of Deepest New York (Compilatie, Republic 1988)]

Acid house

Britse term voor de harde, psychedelische variant van Chicago house. Het woord acid slaat zowel op de populaire drugs XTC en LSD als op het radicale karakter van de muziek. In 1988 werd acid house populair in heel Engeland. Tijdens de zogeheten Summer of love werden vele feesten in het land georganiseerd.

[Out To Lunch With Ahead Of Our Time (Compilatie, Ahead Of Our Time 1988)]

Deep house

Is, naast acid house, de tweede afsplitsing van Chicago house. Deep house is softer, met meer verwijzingen naar het soul-verleden en gospelachtige zang.

[This Is Strictly Rhythm (Compilatie, Strictly Rhythm 1991)

Freestyle house

Variant van acid house, ontstaan in de Hispanic-cultuur in New York. Veel latino-ritmes en samples van oude disco-klassiekers.

[Esta Loca - New York Freestyle House (Compilatie, Torso 1990)

Dance

Algemene benaming voor commerciële house en andere dansmuziek met louter hitparade-pretenties. Muzikaal minder interessant, maar des te populairder. De meeste dance is trendvolgend: zo bestaan er happy hardcore (vrolijke techno), commerciële gabber, hip house, kinderhouse (Smurfen-house, 'Daar is gabbertje') en nog vele andere benamingen voor dansmuziek die vooral door grote platenmaatschappijen wordt uitgegeven. Van minder bekende artiesten verschijnen compilatiealbums bij labels als Arcade.

[Bekende namen: 2Unlimited, Tony Scott, Charly Lownoise & Mental Theo

Techno

Ontstaan in Detroit, parallel aan de house in Chicago. Ook geïnspireerd door de elektro van het Duitse Kraftwerk en het Britse New Order, maar nauwelijks melodieus. Hard, abstract en minimalistisch. De muziek slaat aan in heel Europa, waar - vooral in Duitsland en Engeland - veel technomuzikanten opstaan. Techno wordt steeds minder dansmuziek. Bijvoorbeeld Autechre en Aphex Twin maken complexe composities die vooral geschikt zijn voor beluistering in de huiskamer. Techno kent verschillende varianten, zoals Goa trance (met pulserende, psychedelische en uitwaaierende synthesizergolven en Indiase invloeden) en chemical beats (geïnspireerd door Chemical Brothers en The Prodigy, met zware gitaaraccenten).

[Bekende namen: Aphex Twin, Juan Atkins, Autechre, C.J. Boland, Carl Craig, Laurent Garnier, Kenny Larkin, Derrick May

Ambient

Experimentele, elektronische sfeermuziek. Vaak niet dansbaar, meestal zonder beat. De term ambient is geïntroduceerd door Brian Eno, die vanaf 1975 een aantal platen met 'muzikaal meubilair' maakt. Ambient deed zijn intrede in de housescene dankzij de chill out room, de ruimte waar overspannen of gedrogeerde dansers tot rust kunnen komen op de klanken van deze muziek. Veel technomuzikanten wagen zich aan het genre, dat mede daarom ook wel Intelligent Techno wordt genoemd. Ambient lijkt enigszins doodgebloed door een overvloed aan kwalitatief mindere platen die slechts als rustgevend bedoeld zijn. Maar er verschijnen ook ambientplaten met juist heel beklemmende of angstaanjagende geluidscollages.

[Bekende namen: Aphex Twin, Biosphere, Coil, The Orb

Gabber

De Nederlandse bijdrage aan de dansmuziek. Agressief en snel, tot wel 220 beats per minute. Wordt wel een degeneratie van techno genoemd. Vooral populair in Rotterdam, waar de Rotterdam Termination Source een van de eerste gabberhits maakte, getiteld Poing. Genoemd naar de opvolgers van de Sjonnies, die lang haar in de nek hadden (zogeheten matjes). De Sjonnies schoren hun hoofden kaal, omdat ze met matjes niet in discotheken werden toegelaten, en gingen zich gabbers (makkers, vrienden) noemen. In het buitenland: gabba.

[Bekende namen: DJ Paul Elstak, The Mad Accelerator

Jungle

Brits fenomeen, genoemd naar de betonnen grootsteedse woestenij (concrete jungle). Hiphopbreakbeat van 160 beats per minute, met daaronder een basdrum op halve snelheid. Klinkt opzwepend en chaotisch. Vermenging van ragga (snelle, elektronische reggae) en hardcore (snelle house). Jungle wordt grofweg ingedeeld in drie subgenres: drum 'n' bass, hard step en intelligent jungle. Volledige albums van jungle-artiesten zijn zeldzaam; muziek verschijnt ofwel op single, ofwel op compilatie-cd's.

[Bekende namen: 4 Hero, Goldie, A Guy Called Gerald, Rebel MC

Electronic body music

Onafhankelijk van de housescene eind jaren zeventig, begin jaren tachtig ontstaan. Dansbaar en elektronisch, verwant aan de zogeheten noise en elektro van onder meer Throbbing Gristle, Cabaret Voltaire en Skinny Puppy. Veel wederzijdse beïnvloeding tussen electronic body music en house/techno.

[Het Belgische Front 242 is de belangrijkste maker van electronic body music.

New beat

Belgisch antwoord op de house-rage, in 1989. Experiment van discjockeys, die onder meer electronic body music draaien op een lager toerental (33 in plaats van 45 toeren). Muziek werd daardoor langzamer, met een diepere basdreun.

Volgens dit concept werden ook nieuwe nummers gemaakt. New beat was na een jaar alweer voorbij.

[De Gentse discotheek Boccaccio was de belangrijkste new beat-tempel. Onder deze naam zijn ook enkele compilatie-cd's verschenen.