Front tegen alliantie van BA en American

LONDEN/AMSTELVEEN, 13 FEBR. Negen grote luchtvaartmaatschappijen willen een front maken tegen de voorgenomen alliantie tussen British Airways (BA) en American Airlines (AA). Ze willen nauw gaan samenwerken om de grote concurrentie die BA en AA gaan vormen, het hoofd te bieden.

United Airlines (UAL) uit de Verenigde Staten en het Duitse Lufthansa hebben de leiding van de negen maatschappijen, die afkomstig zijn uit Noord-Amerika, Europa, Azië en Latijns Amerika. De andere deelnemers zijn Air Canada, SAS (Scandinavië), Thai International en het Braziliaanse Varig. All-Nippon Airways, South African Airways en British Midland zullen zich waarschijnlijk bij hen aansluiten.

In een eerste reactie wees een KLM-woordvoerster erop dat de betrokken maatschappijen “al op deelgebieden” samenwerken. “Ze willen kennelijk de samenwerking op marketing- en distributiegebied intensiveren. Dat is logisch gezien de ontwikkelingen in de internationale luchtvaart.”

Niet bekend

Volgens een UAL-woordvoerder willen deze twee maatschappijen “de Londense luchthaven Heathrow monopoliseren, en dat mag niet gebeuren”. Directeur allianties Christiane Freuhe van Lufthansa zei dat het de bedoeling is om de klant een “naadloos produkt” aan te bieden.

Daarvoor zullen programma's voor trouwe klanten ('frequent flyers') worden samengevoegd. De maatschappijen zullen in Bangkok een eerste gezamenlijke aankomst- en vertrekhal opzetten. Er zullen verder overal ter wereld gezamenlijke reserverings- en verkoopkantoren komen.

Lufthansa werkt al sinds 1994 samen met United Airlines door gezamenlijk vluchten uit te voeren ('codesharing'). Sinds 1995 gebeurt dat ook met Thai International en sinds vorig jaar met SAS en SAA.

Voordat United aan de mega-alliantie kan meedoen, moeten de monopolie-autoriteiten van de landen van herkomst van de betrokken partnermaatschappijen daaraan hun toestemming geven. Tot nu toe is zulke samenwerking met Lufthansa en SAS toegestaan. (Reuter, ANP)