Frans stadsvervoer blijft staken

PARIJS, 12 FEBR. De staking die het stadsvervoer in veel Franse steden buiten Parijs stillegt is al in de derde week en duurt voort. Inzet blijft pensioen op 55 jaar en een 35-urige werkweek (zonder loonvermindering). Minister van transport Pons heeft gisteren herhaald dat de regering de eisen niet steunt.

In Toulouse, Marseille, Nice, Cannes, Clermont-Ferrand, Lille, Le Mans, Bordeaux en andere grote steden raakt de winkelstand steeds meer verbitterd over de aanhoudende stakingen. De omzet is aanzienlijk gedaald. De vakbonden praten vrijdag pas weer met de werkgevers in het openbaar stadsvervoer. De stakingen zijn een regelrecht gevolg van het succes dat de Franse chauffeurs in het wegvervoer in november behaalden. Zij wisten hun pensioenleeftijd in één keer met vijf jaar te verlagen tot 55 jaar. Die leeftijd gold al voor het kantoorpersoneel van de staatsspoorwegen SNCF en het personeel van het stadsvervoer in Parijs. Machinisten en conducteurs van de SNCF gaan zelfs op hun vijftigste met pensioen als zij van jongsafaan bij de spoorwegen hebben gewerkt. De bus- en trambestuurders claimen nu dat zij een minstens even zwaar beroep hebben, met veel meer agressiviteit in lastige binnensteden en buitenwijken. Door op hun 55-ste plaats te maken helpen zij bovendien de jeugdwerkloosheid op te lossen, stellen zij. Niets wijst erop dat concessies op grote schaal in zicht zijn. Alleen in de stad Evreux zijn de chauffeurs weer aan het werk nadat een 35-urige werkweek werd toegezegd. De regering heeft vorig najaar de oplossing van de vrachtwagenstaking voor zijn rekening genomen, maar wil nu de algemene trend naar pensionering op 55 jaar keren. Minister Pons zei gisteren dat de regering alles wil doen om de werkomstandigheden in het stadsvervoer te verbeteren. Maar vervroegd pensioen of een drastisch kortere werkweek zit er niet in. Ook toepassing van de succesvolle en daarom dure Wet-Robien, die bedrijven in ruil voor ATV en nieuwe banen enige jaren verlaging van sociale premies biedt, sluit de regering uit in de openbare sector. Zij biedt alleen beperkte ATV in ruil voor (goedkopere) extra stage-contracten.