Drie jaar cel geëist tegen automobilist wegens doodslag

ROTTERDAM, 12 FEBR. Tegen een 46-jarige inwoner van Oosterhout is gisteren voor de rechtbank van Breda wegens doodslag drie jaar cel geëist.

Op 2 oktober vorig jaar ging de Oosterhouter op de Noordelijke Rondweg van Breda slingeren met zijn bestelbusje en reed hij in op een groepje scholieren. De bromfietsters Wendy Vermunt (17) en Sandra Mol (18) kwamen daarbij om het leven. Een fietser raakte zwaargewond.

Volgens officier van justitie J. Bijvoet had de Oosterhouter niet alleen ruim viermaal de toegestane hoeveelheid alcohol op, ook reed hij te hard en had hij last van oververmoeidheid door een korte nachtrust. De Oosterhouter is eerder veroordeeld voor dronken rijden.

Voor de rechtbank in Rotterdam heeft officier van justitie M. van Eykelen gisteren zestien maanden celstraf en vijf jaar ontzegging van de rijbevoegdheid geëist tegen een automobilist die in november vorig jaar een dodelijk ongeluk veroorzaakte. Volgens de officier had de 48-jarige man uit Poortugaal zich schuldig gemaakt aan roekeloos rijgedrag. Hij zou met een snelheid van tussen de 115 en 150 kilometer per uur zijn ingereden op een andere auto die met pech bij een stoplicht in Rotterdam stond. Het ongeluk kostte de 33-jarige bestuurster van de pechauto het leven. Haar twee zoontjes van twee en vier jaar oud raakten zwaar gewond. Van Eykelen zei dat wat haar betrof het ongeluk “dicht tegen doodslag aan lag”. Gezien een recente uitspraak van de Hoge Raad kon zij doodslag niet ten laste leggen.

Op doodslag staat een maximumstraf van vijftien jaar. De Hoge Raad stelde in een arrest van december grenzen aan de mogelijkheden automobilisten te veroordelen wegens doodslag. Veroorzakers van dodelijke ongevallen worden meestal veroordeeld voor dood door schuld.

Bij de Tweede Kamer ligt een wijziging van de Wegenverkeerswet, die het in de toekomst mogelijk moet maken maximaal negen jaar gevangenisstraf te eisen tegen automobilisten die de maximumsnelheid negeren en een dodelijk ongeval veroorzaken.