Concurrentie voor NS voorlopig beperkt

DEN HAAG, 12 FEBR. De concurrentie op het Nederlandse spoor zal tot de eeuwwisseling beperkt blijven. Voor na 2000 heeft minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) nog geen standpunt bepaald.

Dat blijkt uit twee brieven die Jorritsma gisteren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De Nederlandse Spoorwegen krijgen voor het seizoen 1997/1998 155 miljoen gulden subsidie om 29 verliesgevende treindiensten te blijven exploiteren. De lijn Almelo-Mariënberg wordt opgeheven en vervangen door een busdienst. Enkele van deze 29 treindiensten zullen in de komende jaren worden aanbesteed en mogelijk in handen komen van concurrenten van de NS.

De minister stelt de komende jaren strenge eisen aan het toelaten van nieuwe exploitanten van openbaar reizigersvervoer per spoor. Concurrenten voor de NS worden alleen toegelaten als er plaats is naast de bestaande NS-dienstregeling en een nieuwe treindienst “duidelijk toegevoegde waarde” biedt. De voorwaarden van Jorritsma hebben ingrijpende gevolgen voor de ambities van NS-concurrent Lovers Rail. Jorritsma schrijft dat de plannen van Lovers om op de trajecten Amsterdam-Hilversum en Utrecht-Amsterdam-Rotterdam treindiensten te openen “niet kansrijk” zijn. Wel mag Lovers, dat vorig jaar een treindienst tussen Amsterdam en IJmuiden exploiteerde, zijn tweede treindienst openen, de Keukenhof Expres tussen Amsterdam, Haarlem, Lisse en Leiden. Mogelijk krijgt Lovers ook vergunning voor een dienst op Spaarnwoude.