Westinghouse koopt tv-zenders

NEW YORK, 11 FEBR. Het Amerikaanse conglomeraat Westinghouse heeft zijn positie op de mediamarkt verder versterkt door de aankoop van twee snel groeiende kabeltelevisiezenders die tientallen miljoenen huishoudens in de Verenigde Staten en Canada bereiken.

Met de acquisitie is 1,55 miljard dollar (2,9 miljard gulden) gemoeid. Westinghouse koopt de zenders van Gaylord Entertainment. Het gaat om The Nashville Network (TNN), een countrymuziekzender die is te ontvangen bij 70 miljoen huishoudens in de VS en Canada, en Country Music Television (CMT) met een bereik van 38 miljoen woningen. Westinghouse is op het gebied van radio de grootste in de VS. Sinds de aankoop van Infinity Broadcasting vorig jaar juni voor 3,9 miljard dollar beschikt het concern over 83 radiostations. In 1995 werd Westinghouse voor 5,4 miljard dollar CBS, één van de drie grote tv-netten in de VS. Westinghouse heeft plannen om zich op te splitsen in een mediagroep en een industriële onderneming. De laatste zou grotendeels bestaan uit de activiteiten op het gebied van energiecentrales. (KRF, DPA)