EDGAR FROESE OVER Krautrock

Tangerine Dream: Goblins Club (Castle WEN 011). Electronic Meditation en Alpha Centauri zijn onlangs op cd heruitgebracht door Castle/Dureco, met hoesteksten van Julian Cope.

“Nee, zelf zou ik nooit op het idee zijn gekomen om onze muziek als Krautrock te omschrijven. Die term werd bedacht door Engelse journalisten, die er hun morele superioriteit ten aanzien van het na-oorlogse Duitsland mee wilden aangeven. Ik vond het een denigrerend woord, dat geen recht deed aan het avontuur en in onze muziek. Eind jaren zestig werd de wereld overspoeld met Anglo-Amerikaanse rockimitaties, terwijl wij onze inspiratie zochten bij Karlheinz Stockhausen en Salvador Dali. Bij Dali heb ik zelfs een tijdje in huis gebivakkeerd, toen ik als beatmuzikant in Spanje was blijven hangen. Nadat ik hem had zien schilderen, nam ik een voorbeeld aan de verbeeldingskracht die uit zijn werk sprak.”

Edgar Froese is oprichter en toetsenman van Tangerine Dream, de groep die met de lp' Electronic Meditation (1970) en Alpha Centauri (1971) de aanzet gaf tot de bloeiperiode van de progressieve popmuziek in Duitsland. Op het moment staat de zogenaamde Krautrock van groepen als Tangerine Dream, Can, Faust, Neu! en Kraftwerk volop in de belangstelling van jonge groepen als Tortoise, Trans Am en Ganger. DJ Shadow gebruikt een sample van Tangerine Dream op zijn grensverleggende album Endtroducing en de Engelse popzanger Julian Cope schreef het enthousiasmerende boekje Krautrocksampler, waarin hij Electronic Meditation bestempelt tot een van de meesterwerken uit de pophistorie.

“Als muzikant heb ik me altijd meer wereldburger dan Duitser gevoeld. Eind jaren zestig lag de wereld veel meer open dan nu, zelfs voor een inwoner van Berlijn die dagelijks met De Muur werd geconfronteerd. Het psychedelische tijdperk was interessant door de nieuwe wegen die onder invloed van drugs werden ingeslagen.

“Zelf kan ik niet meer luisteren naar Electronic Meditation. Die plaat werd met uiterst primitieve middelen en in veel te korte tijd gemaakt. Ik vergelijk het met kijken naar een filmpje uit mijn vroegste jeugd, toen ik nog met mijn vingers at. Indertijd waren samenspel en improvisatie de voornaamste middelen om tot iets nieuws te komen. Ik vind het komisch dat Julian Cope die plaat tot een meesterwerk heeft uitgeroepen. Nu, op onze nieuwe cd Goblins Club, is de muziek voor honderd procent gecomponeerd en klinkt het allemaal veel beter.

“Ik kan me goed voorstellen dan jonge muzikanten terug willen grijpen op een creatieve periode uit het verleden. Zolang samples maar niet worden gebruikt om een gebrek aan ideeën te maskeren. Men vertelt mij dat Tangerine Dream grote invloed heeft gehad op de new age-muziek en op ambient techno. Eerlijk gezegd hoor ik dat niet, want veel van die muziek is te saai voor woorden. Als Kraftwerk en Faust en Tangerine Dream iets gemeen hebben, dan is het dat we al die tijd onze eigen weg zijn gegaan.”