'Computers zullen de schilderkunst enorm verrijken'

ROTTERDAM, 10 FEBR. Flits, flits, flits. De vrouw van de vereniging die kunstenaar Rob Scholte heeft uitgenodigd voor een lezing, afgelopen zaterdag in het Rotterdamse Museum Boijmans Van Beuningen, is halverwege haar introductie. Dan haalt Scholte een cameraatje tevoorschijn uit de zak van zijn overhemd en neemt drie snapshots van de mensen in de aula. Meteen flitsen fotografen vanuit de zaal, die tot de laatste plaats is uitverkocht, terug.

“De schermutselingen zijn wat vroeg begonnen”, zegt de dame van de Association Internationale de Critique d'Art (AICA), een vereniging van kunstcritici, terwijl iedereen nog lacht. Scholte is gekomen heeft om te vertellen over zijn magnum opus, Après nous le Déluge. Vier jaar heeft hij gewerkt aan deze muurschildering, een van de grootste hedendaagse kunstwerken ter wereld. Maar weinig Nederlanders hebben het gezien sinds het eind vorig jaar, een jaar na de aanslag waarbij Scholte beide benen verloor, werd voltooid. Wie het werk wil bewonderen moet daarvoor namelijk naar Japan, naar de kopie van Huis ten Bosch in Nagasaki Holland Village.

Après nous le Déluge, geschilderd in een ruimte met acht muren en een koepel, heeft een oppervlakte van 1200 vierkante meter. “Het was beven toen ik daar voor het eerst binnenkwam om te gaan schilderen”, begint Scholte. De Japanse eigenaren van het pretpark (50.000 bezoekers per dag) benaderden Scholte, omdat koningin Beatrix niet wilde dat de schilderingen uit haar paleis zouden worden gekopieerd.

Aan de hand van dia's geeft Rob Scholte een beeld van zijn werk. Op de eerste wand zijn uitvarende schepen te zien, die op de laatste muur verwikkeld raken in een enorme zeeslag. Scholte: “Ik had aanvankelijk het idee die zich te laten afspelen in de Amsterdamse grachten.” Hij vertelt hoe hij en zijn zes assistenten te werk gingen en geeft zijn gehoor en passant een paar schilderkundige tips: “Voor grote vlakken gebruik je grote kwasten. Voor kleine vlakken kleine kwasten.”

Scholte maakte voor zijn compositie gebruik van foto's en oude schilderijen, die hij op de computer bewerkte en met een overhead projector op de muren projecteerde. “Computers zullen de schilderkunst in de toekomst enorm verrijken”, denkt de kunstenaar.

Als Scholte ruim een uur aan het woord is geweest, schuift Wim Beeren aan. De oud-directeur van het Stedelijk Museum zegt niet zo goed voorbereid te zijn en dat is merkbaar. De beloofde dialoog tussen de twee komt daardoor niet echt tot stand. Als de tijd bijna om is, geeft Scholte te kennen dat hij graag nog vragen uit de zaal wil beantwoorden.

Eén toeschouwer heeft geen vraag, maar een mededeling: Après nous le Déluge wordt binnenkort op ware grootte gekopieerd ten behoeve van een tentoonstelling over Huis ten Bosch in de Beurs van Berlage in Amsterdam.