Afvallen voor de buis

Adverteerders boekten in de jaren vijftig grootse successen met subliminale boodschappen die verstopt zaten tussen bioscoopbeelden. Flitsen van koele frisdranken of snoepgoed bleven voor het bewustzijn van de kijker onzichtbaar, maar zijn onderbewuste hersendeel werd er doeltreffend mee bewerkt. De cola- en ijsverkoop in de pauze schoot omhoog. Al snel werd het gebruik van de techniek verboden, omdat het als een oneerlijke beïnvloeding werd gezien.

Het mag een wonder heten dat de subliminale techniek tot op heden ongebruikt is gebleven. Het effectieve middel voor gedragsbeïnvloeding wordt nu echter in Amerika weer ingezet, zonder dat iemand er bezwaar tegen zal hebben. Het bedrijf Motivision brengt namelijk sinds deze maand een apparaat in de handel dat met de subliminale techniek helpt bij het afvallen. Het kastje werd in Londen en Amsterdam ontwikkeld door Philips,dat het apparaat ook produceert. Aangesloten op de televisie bestookt het apparaat de kijker tussen de gewone beelden door met 21 verschillende boodschappen, varierend van 'Eet verantwoorde hoeveelheden' en 'Het eten van junkfood bevredigt mij niet' tot psychologische doordenkers als 'Mammie is mammie', 'Ik ben ik' en 'Mensen houden van mensen die van zichzelf houden'. Tests onder een groep vrouwen van middelbare leeftijd wezen uit dat het apparaat hen niet alleen hielp hun eetlust in bedwang te houden, maar dat zij zich ook mentaal beter voelden doordat ze meer greep op hun leven hadden gekregen.

“Via de testgroep ontdekten we dat een van de manieren waarop de Motivision veranderingen gemakkelijker maakt, het elimineren van de stress en de beoordelingsaspecten van conventionele diëten is”, aldus Motivision-directeur Les Weber. “De groepsleden waren verbaasd dat ze zich zo goed voelden en vertelden dat hun honger en gevoelens van ontbering en mislukking waren verdwenen.” En, o ja, de meesten verloren ook een paar pondjes, meldt het persbericht.

De Motivision is voorlopig alleen in Amerika verkrijgbaar à raison van 245 dollar. Distributie in Europa volgt wellicht later, net als programmering van de Motivision met boodschappen die helpen bij het stoppen met roken en het verminderen van stress.