Script Van der Borgh over Napoleon is hit op Cinemart; Tussen 2 en 30 miljoen

ROTTERDAM, 7 FEBR. “Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het Maurits Binger Film Instituut in Amsterdam is geweest om me op weg te helpen”, zegt de Britse scenarioschrijver Simon van der Borgh (35) in het Rotterdamse Hiltonhotel. Op de Cinemart, de plek waar nieuwe filmprojecten tijdens het Rotterdamse filmfestival aan potentiële financiers voorgelegd worden, ontpopte Van der Borghs script Boney and Betsy zich tot een ware hit.

Van der Borgh studeerde aan de British National Film School. Hij heeft geen enkele intentie zijn scenario zelf te verfilmen. Gedurende het afgelopen half jaar sleep en schaafde de auteur in de Binger-workshops aan het script over de vriendschap tussen Napoleon Bonaparte ('Boney') en een dertienjarig Engels meisje. Het concentreert zich op de maand in 1815 dat de keizer in het tuinhuis van haar ouders verbleef, in afwachting van de voltooiing van het garnizoen op St. Helena waar hij defintief gevangengezet zou worden. Van der Borgh: “Het thema is isolement. Mijn Nederlandse grootvader kwam in 1913 naar Engeland, maar ik voel me nog altijd een beetje een buitenstaander. Het moet een historische kostuumfilm worden, maar niet zoals het werk van James Ivory. Het budget? Dat kan alles zijn tussen de twee en de dertig miljoen dollar, mede afhankelijk van het soort acteurs dat aangezocht wordt.”

Terwijl hij in Rotterdam op zoek is naar producenten uit Engeland en Frankrijk, wordt Van der Borgh overspoeld door belangstelling. Hij heeft inmiddels een agent in Londen, die de onderhandelingen moet gaan voeren. “In Rotterdam worden geen contracten gesloten, het is meer een kwestie van opgemerkt worden en verkennende besprekingen houden. Alleen al de ontmoeting met Simon Perry van British Screen, een zeer belangrijke financier, maakt mijn verblijf hier de moeite waard. Had ik hem in Engeland te spreken willen krijgen, dan zou het veel langer geduurd hebben om zijn aandacht te trekken.”

Jeanne Wikler, directeur van het vorig jaar geopende Maurits Binger Film Instituut, zwelt per dag meer van trots over het succes van dit paradepaardje van de hand van één van de twee niet-Nederlandse studenten. Een bevriende Britse producente komt haar even melden hoe 'excited' ze is over Simons script. Zou Richard Loncraine, de regisseur van Richard III, die vorig jaar de opening van het Bingerinstituut bijwoonde, te interesseren zijn? En Anthony Hopkins wilde toch altijd graag eens Napoleon spelen?

Als het script eenmaal verkocht is, zal Van der Borgh er niets meer over te zeggen hebben: “Dat weet je als je ervoor kiest scenarioschrijver te worden. Je kiest niet alleen voor de hoogste bieder, maar ook voor iemand in wie je vertrouwen stelt. Daarna moet je afstand nemen en het resultaat afwachten.”