Grijs rijden mag toch goedkoper blijven

ROTTERDAM, 7 FEBR. Alle autobezitters met een grijs kenteken van vóór 1 januari 1994 moeten fiscaal gelijk behandeld worden. Dat heeft het Gerechtshof in Arnhem gisteren geoordeeld. Particulieren met een grijs kenteken houden daardoor dezelfde fiscale voordelen als bedrijven met meer dan 100 bestelauto's.

In 1994 heeft de Nederlandse fiscus maatregelen genomen om het rijden met een grijs kenteken tegen te gaan. Het grijze kenteken is bedoeld voor bedrijfswagens en kent een veel lager tarief voor de wegenbelasting dan het gele kenteken voor personenwagens. Het 'grijs rijden' was in de jaren tachtig erg populair geworden onder particulieren, waardoor steeds meer fabrikanten besteluitvoeringen van populaire personenwagens op de markt brachten. De wetgever, die door het 'grijsrijden' veel wegenbelasting misliep, paste in 1988 de wetgeving aan. Vervolgens werden de regels in 1994 aangescherpt. Particulieren die tussen 1988 en 1994 een auto op grijs kenteken hadden aangeschaft, moesten met ingang van 1 januari 1995 de hogere belasting voor personenauto's betalen. Voor bezitters die hun 'grijze' auto vóór 1988 hadden aangeschaft, veranderde er niets. Ook bedrijven met meer dan 100 bestelauto's mochten het lagere 'grijze' tarief blijven betalen.

De fiscale aanpassing schoot bij de belangenorganisatie MKB Nederland in het verkeerde keelgat. MKB Nederland was vooral kwaad over de fiscale uitzondering voor grote bedrijven met meer dan 100 auto's. Tegelijk met particulieren, verenigd in de Stichting Belangenbehartiging Grijs Kenteken, stapte MKB Nederland naar de belastingkamer van het Hof in Arnhem.

Van twee belastingplichtigen, een bedrijf met tien bestelauto's en een particulier met een bestelauto, heeft het Hof donderdag de naheffingsaanslagen van de wegenbelasting vernietigd. Volgens de rechter is er sprake van discriminatie in de zin van het internationale BUPO-Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten. De wetgever mag volgens het Hof eigenaren van een of enkele bestelauto's en eigenaren van meer dan 100 bestelauto's niet verschillend behandelen.