Filmnet krijgt minder voetbal in nieuw bod

EINDHOVEN, 7 FEBR. De KNVB verkoopt voor de rest van het seizoen slechts elf live-wedstrijden aan Nethold, het bedrijf dat met FilmNet en SuperSport twee abonneezenders exploiteert. De clubs ontvangen hiervoor 1,5 miljoen gulden, 5,1 miljoen gulden minder dan voor het ruimere aanbod van 21 wedstrijden.

Dat ruimere aanbod werd nog geen week geleden besproken in de buitengewone algemene ledenvergadering van het betaalde voetbal.

In een reactie wijst een woordvoerder van de KNVB erop dat er ondermeer programmatechnische redenen aan de handelwijze van de bond ten grondslag liggen. “FilmNet wilde alleen nog twee eredivisiewedstrijden per week met Ajax, Feyenoord en PSV uitzenden. Voor de eerste divisie bestond geen belangstelling meer. Dan wordt het aanbod beperkter. De clubs wilden het vastgestelde programma niet meer wijzigen.'

Directeur P. Kenninck van Nethold is verbijsterd over de nonchalance waarmee de bond miljoenen laat lopen. “Het is bizar. Zaterdag lag er toch een principebesluit op tafel. Ik vind het onverantwoord om op een dergelijke manier met geld om te springen. Als wedstrijden door omstandigheden wegvallen, kun je vervangende duels aanwijzen. Dit kan ik toch niet in verhouding brengen met de krokodillentranen in de rechtszaal bij het kort geding om de bankgarantie omdat er clubs in financiële nood zouden raken.” Desondanks zal Nethold genoegen nemen met minder wedstrijden. “Wij vinden voetbal nog steeds een belangrijk produkt”, aldus Kenninck, die bovendien graag een langlopende verbintenis met de KNVB wil afsluiten. Onder bepaalde, extra voorwaarden is Nethold bereid 150 miljoen aan de voetbalbond over te maken voor 4 jaar. De clubs besloten op 16 december echter de tv-rechten voor maximaal 2,5 jaar uit te baten. Nethold wil voor komend seizoen 30 miljoen betalen.

Afgelopen zaterdag toonden de clubs zich verder allerminst enthousiast over de afspraken die Nethold bij een nieuw contract met het betaalde voetbal wil maken. Daarom kreeg het abonneekanaal alleen de resterende live-rechten voor het lopende seizoen. Nethold verlangt behalve een meerjarige verbintenis twee vaste uitzenddagen voor live-wedstrijden (bij voorkeur op vrijdag en maandag), afspraken met betrekking tot de samenvattingen van andere zendgemachtigden, en de pay-per-view-rechten.

Het Nederlands elftal, de traditionals, de samenvattingen van competitieduels, de bekerfinale en de Supercup, moeten op het open net blijven, de rest kan in de optiek van Nethold achter de decoder.

Gisteren, op een seminar van de Federatie Betaald voetbal Organisaties in Eindhoven, legde Kenninck nog eens uit waarom hij vanaf dit seizoen meer noten op zijn zang heeft dan afgelopen jaren. Nethold investeerde vanaf 1994 ruim 32 miljoen gulden in live-voetbal, waarvan 10 miljoen opging aan uitgaven voor marketing. De zender had thans 100.000 abonnementen extra moeten verkopen om het zogenaamde break-even-point te halen, ofwel het punt waarna winst wordt gemaakt. De teller is echter blijven steken bij 50.000 abonnees. In het afgelopen halfjaar kwamen er ondanks de ruime sublicentie van Sport7 slechts 212 nieuwe bezitters van een decoder bij.