AIRBAG IN OPMARS

De opmars van de airbag vordert gestaag. Eerst was zo'n luchtzak alleen in de stuurkolom gemonteerd, later kwam er een bij ter hoogte van het handschoenenkastje ten bate van de bijrijder.

Een nog jongere trend is 'de zijwaartse airbag', die zich ontvouwt wanneer een medeweggebruiker zich in de flank boort. Dit type airbag is inmiddels bij veel modellen leverbaar. En er is nog een nieuwer - experimenteel - type: de airbag aan de buitenkant. Deze zakken kunnen worden bevestigd ter hoogte van de ruitenwissers. Dat is nuttig, want zij zijn gevaarlijk voor voetgangers die ongelukkigerwijs over de motorkap duikelen.

De extra veiligheid die de airbags toevoegen is relatief. Wie een driepuntsgordel draagt, heeft 42 procent minder kans om dodelijk te verongelukken, terwijl de toepassing van airbags dit risico met slechts 4 procent reduceert. Proeven met crash-dummies bij TNO hebben dit uitgewezen.

Binnen de vakliteratuur is een discussie gaande over het nut van zijwaartse airbags. In sommige modellen schijnen ze de autobestuurder uitsluitend een vermeend gevoel van veiligheid te bieden. Dit kan zelfs een extra risico inhouden, omdat mensen hierdoor juist meer onbezonnen gaan rijden.