Sayles' Lone Star verdient groot doek

'Lone Star' do 6, en za 8 op het festivalweekend in Groningen; 'Prisoner of the Mountains' za 8, en do 6 in Groningen; 'La promesse' za 8.

ROTTERDAM, 5 FEBR. Het IFFR is niet het filmfestival van de prijzenregens. Er zijn de Tiger Awards voor eerste en tweede films, er worden enkele scenarioprijzen verdeeld, en er is de Prix de Rome, die dit jaar toevallig wordt uitgereikt in de categorie Film & Video en waarvoor vijf kandidaten tijdens het Rotterdams filmfestival werk presenteren. Maar het meest in het oog springt de lijst met kanshebbers voor de Publieksprijs, die wordt samengesteld aan de hand van bezoekersbeoordelingen op een schaal van 1 tot 5. Een goede klassering voor een nog niet door Nederlandse distributeurs opgepikte film kan het verschil betekenen tussen de vergetelheid (of in het gunstigste geval de videotheek) en een bioscooproulement.

Vier dagen voor het eind van het festival is het de Australische klassieke-muziekfilm Shine (vandaag gerecenseerd op de filmpagina) die bovenaan de publiekslijst staat met een moyenne van 4.56 - op de voet gevolgd door de stugge-man- sluit-vriendschap-met-klein-jongetjefilm Kolya (4.54) en het Jackie Chan-vehikel First Strike (4.51). Alledrie zijn ze verzekerd van vertoning na Rotterdam, net als nummer 4, La promesse, een zware maar indrukwekkende film van de Waalse broers Dardenne over een jongen die zich losmaakt van de louche zaakjes van zijn illegalen smokkelende vader. Ook nummer 6 op de lijst, het Russische anti-oorlogsdrama Prisoner of the Mountains (Kavkazskij plenník), zal ongetwijfeld aangekocht worden door een Nederlandse distributeur. De door Sergej Bodrov geregisseerde - en losjes op een verhaal van Tolstoj gebaseerde - Tsjetsjeniëfilm is niet alleen een aardige buddy movie over twee soldaten die elkaar leren waarderen wanneer ze als krijgsgevangenen in een klein moslimdorpje aan elkaar geketend zitten, maar ook een aansprekend romantisch verhaal over de onmogelijke liefde tussen een Rus en een Tsjetsjeens meisje. Het beeld dat van de oorlog in de Kaukasus wordt geschetst is wellicht veel minder grimmig dan de werkelijkheid, maar Bodrov was dan ook niet uit op een Russische Vietnamfilm, maar op een tijdloos drama in de humanistische traditie van Another Time, Another Place.

Veel lager op de lijst voor de Publieksprijs, en daarom lang niet zeker van een bioscooproulement, staat Lone Star van John Sayles, een van mijn persoonlijke favorieten van dit festival. Sayles, de maker van diep-Amerikaanse films als Return of the Secaucus Seven en Passion Fish, construeerde een op de grens van Texas en Mexico gesitueerd verhaal dat op een superieure manier elementen uit de western, de politiefilm en de psychologische love story vermengt. Chris Cooper, Kris Kristofferson en Elizabeth Pena krijgen de kans om te schitteren in een complex drama over kinderen en ouders met (letterlijk) lijken in de kast. Een film waarvan ik niet zeg dat iedereen hem zou moeten zien, maar wel dat iedere Nederlander hem op groot doek zou moeten kunnen zien.