Saneringen drukken winst van PepsiCo

De winst van het Amerikaanse frisdranken- en restaurantconcern PepsiCo is vorig jaar flink gedaald. Dat kwam vooral door slechte resultaten van de drankendivisie in het buitenland. Maar ook de binnenkort af te stoten restaurants draaiden niet goed.

Pepsi trof in het vierde kwartaal een voorziening van 323 miljoen dollar voor een sanering van de internationale drankenactiviteiten. Daardoor kelderde de netto winst in die periode van 181 miljoen dollar tot 28 miljoen dollar. Over het hele jaar ging de winst met 28,5 procent omlaag tot 1,15 miljard dollar (2,1 miljard).

Van de drie restaurantsketens Pizza Hut, Taco Bell en Kentucky Fried Chicken hadden vooral de eerstgenoemde twee het moeilijk. PepsiCo liet vorige maand weten de drie bedrijven onder te brengen in een zelfstandige onderneming die een eigen notering aan de effectenbeurs krijgt. Het afstoten van de restaurants zal de omzet van het concern met ongeveer een derde verminderen.