Perspectieven KLM allesbehalve somber

ROTTERDAM, 5 FEBR. Hoewel de KLM gisteren over het derde (boekjaar)kwartaal van 1 oktober tot en met 31 december 1996 rode cijfers moest melden, tonen analisten zich niet echt somber over de perpectieven van de maatschappij. De aandeelhouders van de KLM blijken evenmin uit het lood geslagen. Bleef de koersdaling gisteren op de Amsterdamse effectenbeurs beperkt tot zes dubbeltjes op 53,90 gulden, vanmorgen ging het KLM-aandeel alweer omhoog.

Natuurlijk blijft er het feit dat KLM's netto winst eind vorig jaar uitkwam op minus 7 miljoen gulden vergeleken met plus 102 miljoen in dezelfde periode het jaar tevoren. Ook het bedrijfsresultaat kelderde het derde kwartaal van het boekjaar 1996/97: met 75 miljoen tot minus 19 miljoen gulden.

De KLM verwacht dat de hele jaarwinst (1 april '96 tot 1 april '97) 150 miljoen lager zal uitkomen dan het vorig jaar toen er 547 miljoen werd verdiend. Dat zou neerkomen op een kleine 400 miljoen gulden, wat zeker niet slecht is. Ware het niet dat 384 miljoen daarvan afkomstig is van de 79 procent van de preferente aandelen die de KLM in Northwest Airlines had en vorig jaar verkocht. Zonder deze buitengewone baten zou de KLM in 1996/97 nauwelijks quitte hebben gespeeld.

Daar komt bij dat de KLM tijdens het traditioneel zwakke laatste boekjaarkwartaal (1 januari tot en met 31 maart '97) nog een voorziening moet treffen voor het ombuigingsprogramma 'Focus 2000' die ook ten laste zal komen van de winst. Officiële indicaties over de kosten van deze reorganisatie - die over drie jaar 1 miljard aan kostenbesparing moet opleveren en 0,5 miljard aan extra inkomsten - zijn er nog niet. De KLM wil slechts kwijt dat “de meeste Focus 2000-projecten zijn gedefinieerd, projectmanagers zijn benoemd en financiële doelstellingen zijn vastgelegd.

Analist Richard Brakenhoff van MeesPierson schat echter dat de Focus 2000-voorziening ten laste van 1996/97 uit zal komen op zo'n 150 miljoen. Wat het eindresultaat over dit boekjaar dus verder zal drukken. Dat kan de KLM-directie overigens weer gebruiken in de onderhandelingen met de vakbonden om de Focus 2000-bezuinigingen er door te krijgen.

Dat analisten en aandeelhouders van de laatste resultaten niet geschokt zijn heeft te maken met een reeks feiten en verwachtingen.

-Op korte termijn wordt een daling van de kerosineprijzen verwacht. Alleen al in het derde kwartaal stegen die brandstofprijzen met 40 procent en betaalde de KLM daardoor 83 miljoen meer. Een extra brandstofheffing op de tickets bood slechts gedeeltelijk soelaas.

-Focus 2000 kost natuurlijk het nodige maar belooft veel meer op te leveren.

-Naar verluidt praat de KLM weer op topniveau met partner Northwest om lopende ruzies, zoals die over de gifpil-affaire, uit de wereld te helpen en een meer duurzame en stabiele relatie te scheppen.

-Tot nu toe kon de KLM ondanks het bezit van 21,7 miljoen gewone Northwest-aandelen (22 procent van het totaal) nog niet meeprofiteren van Northwest's gewone resultaten, omdat het vermogen van de Amerikaanse partner tot nu toe negatief is. Maar dat zal naar verwachting in het tweede kwartaal '97 positief worden waarna de KLM kan gaan meeprofiteren van Northwest's resultaten. Die zijn de laatste jaren voortreffelijk. Zo boekte de maatschappij het afgelopen jaar een recordwinst van 563,1 miljoen dollar, een stijging van 36,8 procent vergeleken met 1995. Dit jaar belooft opnieuw goed te worden.

-Tot slot zijn de algemene economische prognoses voor 1997 zowel in de VS als in Europa gunstig en dat heeft zijn positieve weerslag op de verdere groei van het luchtvervoer. Al wordt er voor 1998 in luchtvaartkringen rekening gehouden met een cyclische terugslag.