Boonstra niet uit op afrekening met Timmer

SCHEVENINGEN, 5 FEBR. Philips-president Cor Boonstra ontkent dat hij bij het Eindhovense elektronicaconcern bezig zou zijn met een persoonlijke afrekening met zijn voorganger Jan Timmer die hij per 1 oktober is opgevolgd. “Ik heb lang mijn mond gehouden maar ik wil deze fabel, die hier en daar wordt verteld, uit de wereld helpen”, zei Boonstra vanochtend op een congres over ondernemingsstrategie in Scheveningen.

“Over sommige dingen denk ik anders dan mijn voorganger”, erkende Boonstra. “Bij mijn aantreden constateerden wij een teleurstellende ontwikkeling van de Philips-resultaten. “Wij hebben in augustus een reorganisatievoorziening getroffen van 800 miljoen gulden voor de divisie consumentenelektronica en in oktober nog eens een voorziening voor reorganisties elders in het concern van 1 miljard. “Elke voorzitter, Timmer of wie dan ook, zou op dat moment maatregelen hebben moeten nemen. Er is hooguit na mijn aantreden sprake van een groeiende urgentie om wat te doen.”

Boonstra zette zich af tegen de massale belangstelling voor alles wat een president van Philips doet. “Philips is geen eenmansbedrijf.” De aandacht voor de persoon aan de top vindt hij overdreven en leidt naar zijn mening tot een karikatuur. De Philips-topman kon de congresgangers weinig vertellen over de toekomstige strategie van Philips. Hij erkende dat hij op dit moment slechts met één ding - de financiële resultaten over 1996 - bezig is. Die cijfers maakt Philips volgende week donderdag bekend. Gezien de koersgevoeligheid kon hij er nu nog niets over zeggen. “Het is ook te vroeg om iets over strategische, inhoudelijke aanpassingen bij Philips te zeggen. Ik hoop daar over een jaar meer over te kunnen vertellen.”

Boonstra legde uit dat hij nu eerst druk in de weer is met aanpassingen in de Philips-organisatie. Links en rechts wordt gesaneerd en de staven van hoofdkwartier, divisies en landenorganisaties worden uitgedund. Philips-managers in de circa 100 business units krijgen afgebakende verantwoordelijkheden. Wat de strategie betreft zal vanuit die business units en de produktdivisies worden vastgesteld wat Philips' kernvaardigheden zijn en welke mogelijkheden er liggen op het gebied van de high volume electronics.