Knesseth stelt El-Al vragen over uranium

TEL AVIV, 4 FEBR. De Israelische luchtvaartmaatschappij El-Al weigert het gebruik van uitgewerkt uranium als evenwichtsmateriaal in haar vliegtuigen te vervangen door wolfram. Dat bleek gisteren tijdens een bijeenkomst van de economische commissie van de Knesseth, het parlement.

Deze commissie was bijeengekomen naar aanleiding van een bericht in de Israelische krant Yediot Aharonoth dat als gevolg van de verbranding bij extreem hoge temperaturen van uitgewerkt uranium bij de ramp met de El-Al-Boeing 747 in 1992 mensen in de Bijlermeer kanker hebben gekregen en er meer mismaakte kinderen worden geboren dan elders. Een eerder onderzoek van de GG en GD in Amsterdam vond daar geen aanwijzingen voor.

Naar aanleiding van het bericht in de Israelische krant en het feit dat Boeing al in 1981 de luchtvaartmaatschappijen de raad gaf in nieuwe vliegtuigen uitgewerkt uranium door wolfram te vervangen eiste de Knesseth-commissie gisteren dat El-Al dat ook zou doen.

Yoel Feldshu, de directeur van Israels nationale luchtvaartmaatschappij El-Al, zei echter dat hij dat niet zonder uitdrukkelijke opdracht van Boeing zal doen.Volgens hem was de zaak enorm opgeblazen door inwoners van de Bijlmermeer om compensatie van El-Al in de wacht te slepen.

De Israelische TV meldde gisteravond dat indien komt vast te staan dat El-Al in deze zaak nalatig is geweest de Israelische luchtvaartmaatschappij zou kunnen worden aangesproken voor dermate hoge schadevergoedingen dat zij failliet gaat.

Een medewerker van de Israelische luchtvaartautoriteiten ontkende tegenover de parlementsleden dat Israël voor de Nederlandse overheid heeft geprobeerd te verbergen dat er Sidewinder-raketten aan boord van het ramptoestel waren. Nederland zou drie keer de volledige vrachtbrieven ontvangen hebben. Daar stond echter alleen maar op dat er onderdelen van militaire apparatuur aan boord was. De nieuwste informatie luidde dat er compleet geassembleerde raketten werden vervoerd. El-Al heeft altijd gezegd dat er 390 kilo uranium voor ballast aan boord was. In de berichten van de afgelopen weken wordt gezegd dat er ook uranium als vracht werd vervoerd, het zou in totaal om 600 kilo gaan.

Over de lading van het vrachtvliegtuig bestaat ook voor de betrokken Kamerleden nog steeds te veel onduidelijkheid. Uit de commissie voor verkeer en waterstaat is een werkgroep samengesteld die op korte termijn duidelijkheid tracht te krijgen over de vracht.